22.03.2007 Ubezpieczenia

Jak sprawdzić, czy raporty złożone w ZUS za 2006 r. były prawidłowe i jak skorygować ujawnione w nich błędy

Płatnicy składek powinni na bieżąco sprawdzać poprawność składanych w ZUS deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów. Ponadto w terminie do 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego mają obowiązek sprawdzać, czy w imiennych raportach miesięcznych złożonych za ubiegły rok wykazali poprawne dane. Zatem do 30 kwietnia 2007 r. płatnicy składek muszą sprawdzić raporty złożone za 2006 r.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości zakład pracy powinien złożyć odpowiednie dokumenty korygujące. W praktyce zarówno sprawdzenie poprawności dokumentów za cały rok, jak i ich korekta, to czynności pracochłonne. Deklaracja rozliczeniowa korygująca oraz imienne raporty korygujące powinny zostać przekazane do ZUS w terminie 7 dni od daty stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie przez płatnika składek lub przez ZUS. Korekta polega na złożeniu nowych dokumentów zawierających wszystkie prawidłowe informacje. W ZUS należy złożyć zawsze komplet dokumentów korygujących, tj. imienne raporty miesięczne korygujące wraz z deklaracją rozliczeniową korygującą za dany miesiąc.
WAŻNE!
Raportów miesięcznych korygujących nie składa się, jeśli korekta dotyczy danych wykazanych wyłącznie w deklaracji rozliczeniowej.
Zatrudniamy bardzo dużo osób i często dostajemy z ZUS informacje o błędach w dokumentach, które korygujemy. Sprawdzenie każdego dokumentu przekazanego do ZUS zajęłoby mi zbyt dużo czasu. Czy jest to konieczne? Czy system komputerowy ZUS nie może sam poprawiać błędów w tych dokumentach?
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty