Jak skompletować wniosek o ustalenie kapitału początkowego i w jakim terminie go przekazać
Z końcem bieżącego roku mija ustawowy termin na złożenie dokumentacji niezbędnej do ustalenia przez ZUS kapitału początkowego. Wiele zakładów pracy oraz osób, które same muszą złożyć tę dokumentację, nie wywiązało się z tego obowiązku.
Ustalenie kapitału początkowego leży w interesie każdej osoby, która będzie miała prawo do emerytury ustalanej na nowych zasadach lub w sposób mieszany (tj. część emerytury zostanie ustalona na nowych, a część na obecnie obowiązujących zasadach). Dotyczy to osób urodzonych po 1948 r., podlegających ubezpieczeniu społecznemu przed 1 stycznia 1999 r. Nie muszą składać takiego wniosku osoby, które aktualnie są emerytami lub nabędą prawo do emerytury na obecnie obowiązujących zasadach do 31 grudnia 2007 r.
Kapitał początkowy jest częścią przyszłej emerytury, mającą wpływ na jej wysokość. Dlatego tak ważne jest złożenie wniosku o jego obliczenie. Termin na złożenie wniosku o ustalenie kapitału początkowego do 31 grudnia 2006 r. to termin techniczny. Wniosek może więc zostać złożony również po tej dacie. Im później ubezpieczony zacznie kompletować niezbędne dokumenty, to zmniejsza się możliwość odszukania starych dokumentów z byłych, często zlikwidowanych zakładów pracy. Bez dokumentów potwierdzających okresy składkowe i nieskładkowe przypadające przed 1999 r. nie będzie możliwe ustalenie kapitału początkowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się