28.06.2018 Ubezpieczenia

Jak prawidłowo wypełnić druk Rp-7

Prawidłowe wypełnienie przez pracodawcę druku ZUS Rp-7 (zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu) ma bardzo istotne znaczenie. W dużej mierze od prawidłowości wystawienia tego dokumentu jest zależna wysokość emerytury, renty, jak również kapitału początkowego pracownika.

Jeśli w wyniku błędnego wpisania danych w ZUS Rp-7 świadczenie emerytalne lub rentowe zostanie naliczone i będzie wypłacane w zawyżonej wysokości, powstanie nadpłata tego świadczenia. W takim przypadku zobowiązany do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia będzie nie świadczeniobiorca, ale pracodawca, który wpisał nieprawidłowe dane.
Od niedawna pracuję w księgowości i do moich obowiązków należy wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku Rp-7. W jaki sposób należy wykazać wynagrodzenie za dany rok, które zostało wypłacone w roku następnym?
Składniki wynagrodzenia należne za dany rok kalendarzowy, wypłacone po upływie tego roku, należy doliczyć do wynagrodzenia za rok, za który przysługują.
WAŻNE!
Nie jest istotna data wypłaty składnika wynagrodzenia, ale okres, za jaki przysługiwał ten składnik.
W sytuacji gdy w zakładzie pracy wypłata następuje do 10. dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni, takim przychodem może być wynagrodzenie za grudzień, które wypłacono w styczniu następnego roku. Jednak najczęściej po upływie danego roku kalendarzowego są wypłacane „trzynastki” oraz premie i nagrody roczne. Poszczególne składniki wynagrodzenia dolicza się do roku, którego dotyczą, a nie roku, w którym zostały wypłacone.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty