Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2026 r., sygn. III FSK 417/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia NSA Anna Dalkowska, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Protokolant asystent sędziego Karolina Koczywąs, po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2026 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 października 2024 r., sygn. akt III SA/Wa 1518/24 w sprawie ze skargi M. T. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 15 maja 2024 r., nr 1401-IOM.4104.76.2024.5/EO w przedmiocie podatku od spadków i darowizn 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 15 maja 2024 r., nr 1401-IOM.4104.76.2024.5/EO, 3) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie na rzecz M. T. kwotę 5150 (słownie: pięć tysięcy sto pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 października 2025 r., sygn. akt: III SA/Wa 1518/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA", "Sąd I instancji") oddalił skargę M. T. (dalej: "Skarżąca", "Strona", "podatnik"), na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej: "Dyrektor, "DIAS") z dnia 15 maja 2024 r. w przedmiocie podatku od spadków i darowizn.
Wymieniony wyrok, jak również inne przytoczone w niniejszym uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego (www.nsa.orzeczenia.gov.pl).
Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd I instancji wskazał, że postanowieniem z 21 marca 2023 r. Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego W. (dalej: "Naczelnik", "organ I instancji") wszczął wobec Strony postępowanie podatkowe w sprawie ustalenia zobowiązania podatkowego w podatku od spadków i darowizn od nabycia praw do spadku po zmarłym 1 maja 2020 r. E. H.
Naczelnik po analizie dokumentów stwierdził, że akt poświadczenia dziedziczenia po zmarłym E. H. został zarejestrowany w dniu 21 maja 2020 r., a zatem w tym dniu powstał obowiązek podatkowy do zgłoszenia nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych z tytułu dziedziczenia po zmarłym. Tymczasem, Strona w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego określonego w art. 4a ust. 1 i 1a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r., poz. 1074 ze zm., dalej także "u.p.s.d."), nie złożyła zgłoszenia SD-Z2 o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych, nie spełniając tym samym warunku do zastosowania zwolnienia od podatku od spadków i darowizn.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
