Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. I GSK 990/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 listopada 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 grudnia 2024 r. sygn. akt III SA/Gl 827/24 w sprawie ze skargi R. S. na czynność Prezydenta Miasta Jaworzna z dnia [...] lipca 2024 r. nr [...] w przedmiocie wypłaty dotacji celowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 16 grudnia 2024 r., III SA/Gl 827/24 oddalił skargę R. S. na czynność Prezydenta Miasta Jaworzna z [...] lipca 2024 r. nr [...] w przedmiocie wypłaty dotacji celowej.
R. S. (dalej: "skarżący kasacyjnie") wniósł skargę kasacyjną od powyższego wyroku domagając się jego uchylenia w całości i rozpoznania skargi przez Naczelny Sąd Administracyjny. Wniesiono o zasądzenie na rzecz strony skarżącej kasacyjnie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa radcy prawnego od strony przeciwnej. Ponadto zawarto oświadczenie o zrzeczeniu się rozprawy.
Zaskarżonemu orzeczeniu zarzucono naruszenie prawa materialnego poprzez dokonanie błędnej wykładni następujących przepisów, a to:
a) art. 60 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 4 lutego 2011 r. tj. z 13 maja 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1324) przez przyjęcie, że wskazany w ustawie zwrot, że podmioty określone w art. 8 ust. 1 ustawy "mogą" otrzymywać dotacje celowe jest podstawą uprawnienia właściwego organu gminy do oceny prawa do dotacji wyżej wymienionych podmiotów na podstawie kryteriów pozaustawowych, a nie delegacją dla organu gminy do podjęcia decyzji w formie uchwały o stworzeniu możliwości dotowania działalności tych podmiotów z budżetu gminy co do zasady;
b) art. 60 ust. 2 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 4 lutego 2011 r. tj. z 13 maja 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1324) poprzez błędne przyjęcie, że uprawnienie rady gminy obejmujące prawo uchwalania wysokości i zasady ustalania i rozliczania dotacji celowej obejmuje również prawo do odmowy wypłaty dotacji mimo spełnienia przez dotowany podmiot warunków podmiotowych określonych w ust. 1 wymienionego przepisu wymienionej ustawy, co skutkuje przyjęciem, że Gmina uchwala uchwałę realizując ust. 1 wyżej wymienionej ustawy może jednocześnie uchwalać przepisy stanowiące podstawę odmowy faktycznej wypłaty dotacji dla podmiotów spełniających kryteria ustawowe do jej otrzymania z uwagi na spełnienie obowiązku objęcia opieką dziecka w wieku do lat trzech;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
