Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. I OSK 84/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mariola Kowalska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Joanna Skiba Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 5 listopada 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D.D., R.D., J.D., W.D., K.D., S.D. i G.D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 września 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 1106/22 w sprawie ze skargi D.D., R.D., J.D., W.D., K.D., S.D. i G.D. na decyzję Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 11 stycznia 2022 r., DO.4.7613.483.2019.RF w przedmiocie uchylenia decyzji i umorzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności orzeczenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 13 września 2022r., sygn. akt IV SA/Wa 1106/22 oddalił skargę D.D., R.D., W.D., K.D., S.D., J.D. i G.D. (dalej "skarżący") na decyzję Ministra Rozwoju i Technologii z 11 stycznia 2022 r., nr DO.4.7613.483.2019.RF w przedmiocie uchylenia decyzji i umorzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności orzeczenia Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w [...] z 3 marca 1956 r. nr Sa.lV/28-51/55 orzekającego o wywłaszczeniu za odszkodowaniem nieruchomości położonej w [...], zapisanej w księdze wieczystej Sądu Powiatowego w [...], z siedzibą w [...]: [...], tom II, [...], składającej się z parceli [...], o powierzchni [...] ha, stanowiącej własność P.D.
Skargę kasacyjną na powyższe rozstrzygnięcie złożyli skarżący reprezentowani przez profesjonalnego pełnomocnika. Zaskarżając wyrok w całości zarzucili, na podstawie art. 174 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1634, dalej "P.p.s.a."), naruszenie:
1. art. 151 P.p.s.a. w związku z art. 3 § 1 P.p.s.a. oraz art. 1 § 1 i § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1269 z późn. zm.) poprzez bezzasadne oddalenie przez WSA skargi, podczas gdy prawidłowa analiza sprawy i właściwe wykonanie przez WSA obowiązku kontroli legalności działalności administracji publicznej powinny były doprowadzić do uwzględnienia skargi i uchylenia zaskarżonej decyzji Ministra Rozwoju Pracy i Technologii z dnia 11 stycznia 2022 r., znak: DO.4.7613.483.2019.RF co odpowiada również zarzutowi naruszenia art. 145 § 1 pkt 1 lit c P.p.s.a. oraz art. 145 § 1 pkt 1 lit. a P.p.s.a., które błędnie nie zostały przez WSA zastosowane, mimo licznych naruszeń przepisów prawa procesowego, co doprowadziło do nienależytego wykonania przez WSA obowiązku kontroli legalności działalności administracji publicznej;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
