Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2025 r., sygn. I OSK 2130/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Karol Kiczka Sędziowie: Sędzia NSA Mariola Kowalska Sędzia NSA Krzysztof Sobieralski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B.F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 kwietnia 2024 r. sygn. akt III SA/Kr 11/24 w sprawie ze skargi B.F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 3 października 2023 r. nr SKO-NP-4115-190/23 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza [...] z dnia 7 kwietnia 2023 r. znak: [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu na rzecz B.F. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, zwany dalej "Sądem I instancji", wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. akt III SA/Kr 11/24, oddalił skargę B.F., zwanej dalej "skarżącą" lub "skarżącą kasacyjnie", na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu, zwanego dalej "Kolegium", z dnia 3 października 2023 r., nr SKO-NP-4115-190/23, w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Skarżąca wystąpiła z wnioskiem o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem opieki nad matką – J.D.
Burmistrz [...], zwany dalej "organem I instancji", decyzją z dnia 7 kwietnia 2023 r. odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego. Uzasadniając decyzję organ powołał się na treść art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.ś.r.". W ocenie organu I instancji, analiza materiału dowodowego nie daje podstaw do uznania, że zachodzi bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia przez skarżącą, a koniecznością sprawowania przez nią opieki nad matką. Zdaniem organu I instancji, zarówno zakres pomocy jakiej wymaga niepełnosprawna matka skarżącej, jak i opieka którą świadczy skarżąca nie wyklucza możliwości podjęcia przez nią zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej skoro są jeszcze inne osoby zobowiązane do współdziałania w zabezpieczeniu pomocy matce, tj. piątka jej dzieci. Nadto w sprawie nie została spełniona przesłanka wieku, o której mowa w art. 17 ust. 1b u.ś.r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
