Postanowienie NSA z dnia 17 grudnia 2025 r., sygn. II GZ 704/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia I. F. i M. K. na postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 listopada 2025 r. sygn. akt II GZ 704/25 w zakresie oddalenia zażalenia w części i odrzucenia zażalenia w części na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2025 r. sygn. akt V SA/Wa 1304/22 w zakresie odmowy wykładni wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 września 2024 r., sygn. V SA/Wa 1304/22 w sprawie ze skargi I. F. na decyzję Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 7 kwietnia 2022 r. nr DMP-IV.4320.47.2021 w przedmiocie wykreślenia przedsiębiorcy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej postanawia: odrzucić zażalenie.
Uzasadnienie
Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z 13 listopada 2025 r., oddalił zażalenie w części wniesionej przez I. F. i odrzucił zażalenie w części wniesionej przez M. K. (dalej "wnioskodawcy") na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 stycznia 2025 r., sygn. akt V SA/Wa 1304/22, odmawiające dokonania wykładni wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 września 2024 r.
Zażalenie na powyższe postanowienie wnieśli wnioskodawcy, wnosząc o jego uchylenie.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Zażalenie jest niedopuszczalne.
Zaskarżone orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego zostało doręczone wnioskodawcom wraz z pouczeniem, iż jest ono ostateczne i nie podlega zaskarżeniu.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 194 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej "ppsa"), zażalenie jest obok skargi kasacyjnej środkiem odwoławczym, który wnosi się do Naczelnego Sądu Administracyjnego i przysługuje od postanowień wojewódzkiego sądu administracyjnego w przypadkach przewidzianych w ustawie, a ponadto od postanowień wymienionych w tym przepisie (pkt 1-10).
Z art. 15 § 1 pkt 1, art. 173 § 1 i art. 194 § 1 ppsa wynika, że Naczelny Sąd Administracyjny jest właściwy do rozpoznawania środków odwoławczych, tj. skarg kasacyjnych i zażaleń od wyroków i postanowień wojewódzkich sądów administracyjnych stosownie do przepisów tej ustawy. Natomiast ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie zawiera przepisu, który dopuszczałby możliwość rozpoznawania w trybie określonym w jej przepisach, skargi kasacyjnej bądź zażalenia od orzeczeń wydanych przez Naczelny Sąd Administracyjny.
Orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego stają się prawomocne z chwilą ich wydania.
Mając na uwadze, że kwestionowanie środkiem odwoławczym postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego jest niedopuszczalne, Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 w zw. z art. 193 i art. 197 ppsa orzekł jak w sentencji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
