Postanowienie NSA z dnia 13 listopada 2025 r., sygn. II GZ 700/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Maciejko po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia Głównego Inspektora Farmaceutycznego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 sierpnia 2025 r. sygn. akt V SA/Wa 2290/25 w zakresie wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi "B." Sp. z o.o. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 10 czerwca 2025 r. nr POD.503.160.2022.JLE.KBU.4 w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 29 sierpnia 2025 r., sygn. akt V SA/Wa 2290/25 wstrzymał na wniosek "B." Sp. z o.o. w W. wykonanie zaskarżonej przez tę spółkę decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 10 czerwca 2025 r. w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej "Z." położonej w W. przy ul. B. [...].
Jak zrelacjonował Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu swojego postanowienia, spółka wystąpiła w skardze z wnioskiem o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w całości wskazując, że decyzja ta pozbawiła skarżącą możliwości dalszego prowadzenia apteki i osiągania z niej korzyści majątkowych. Biorąc pod uwagę czas trwania postępowania, po stronie skarżącej niewątpliwie dojdzie do powstania znacznej szkody oraz trudnych do odwrócenia skutków w postaci zakończenia prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, a w konsekwencji do utraty przez skarżącą jedynego źródła dochodów. Dalej spółka argumentowała, że miesięczny zysk netto skarżącej z kwoty ok. 9.500 zł miesięcznie spadł do zera, ponieważ ww. apteka stanowi wyłączną działalności skarżącej. Powyższe spowodowało wystąpienie bezpośredniej straty dla przedsiębiorstwa skarżącej wywołane nagłym przestojem apteki, gdyż dalej konieczne jest ponoszenie kosztów utrzymania lokalu przystosowanego do działalności aptecznej z uwagi na własność nieruchomości, na której położony jest lokal apteki, co obejmuje: podatek od nieruchomości (477 zł), opał (ok. 1.161 zł), odbiór odpadów (90 zł) i opłaty za energię elektryczną (ok. 782,59 zł). Natomiast miesięczne koszty utrzymania przedsiębiorstwa, w tym nieruchomości, skarżąca oszacowała na 29.326,40 zł (pozostałe koszty obejmują: składki ZUS – 7.732,23 zł, licencję na oprogramowanie apteczne – ok. 367,13 zł, usługi księgowe – 1.600 zł, telefony – 1.035,17 zł, internet – ok. 154,16 zł, zapłata z tytułu PIT-4 do US – 714 zł, obsługę informatyczną - 399,75 zł, program wsparcia dla apteki – ok. 498 zł, obsługę kas fiskalnych – ok. 227 zł oraz wynagrodzenie dla czterech pracowników – 14.087,07 zł). Na potwierdzenie poniesienia powyższych kosztów skarżąca dołączyła do skargi: faktury VAT, potwierdzenia przelewów, umowy z pracownikami i paski płac. Jednocześnie skarżąca wskazała, że koszty te będzie musiała ponosić przez cały okres postępowania sądowego, a ich zmniejszenie może nastąpić jedynie w przypadku zwolnienia pracowników. Ponadto podała, że w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. średniomiesięcznie w aptece była dokonywana sprzedaż w wysokości 181.992,57 zł, a w okresie od 1 stycznia 2025 r. do końca maja 2025 r. w wysokości – ok. 203.426,29 zł. Natomiast od czerwca br. spółka nie osiąga żadnych przychodów, a koszty prowadzenia działalności nadal pozostają na poziomie zbliżonym do okresu funkcjonowania apteki. W wyniku wydania zaskarżonej decyzji skarżąca traci całość zysku jaki mogłaby osiągnąć, a jednoczenie ponosi koszty działalności, co oznacza, że grozi jej niebezpieczeństwo trudnej do odwrócenia szkody, a bezpośrednio taką szkodę ponosi w postaci utraconych korzyści. W celu pokrycia kosztów stałych spółka rozważa zaciągnięcie pożyczki. Skarżąca na dowód powyższego załączyła: rachunek zysków i strat spółki za 2025 r. za okres od 1 stycznia 2025 r. do 31 maja 2025 r., rachunek zysków i strat spółki za 2024 r. za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., wydruk z księgi wieczystej, oświadczenie zarządu spółki z 2 lipca 2025 r. w zakresie zestawienia miesięcznych kosztów, faktury VAT i potwierdzenie uiszczenia płatności, oświadczenie o braków przychodów spółki z 2 lipca 2025 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
