Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2025 r., sygn. II GSK 940/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Maciejko Sędzia NSA Patrycja Joanna Suwaj Sędzia del. WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Klaudia Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2025 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sp. z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 stycznia 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 1508/21 w sprawie ze skargi T. Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 18 sierpnia 2021 r. nr 2401-IOA.48.80.2021.MMA w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od T. Sp. z o.o. w K. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 1800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 20 stycznia 2022 r., sygn. akt III SA/Gl 1508/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę T. Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z 18 sierpnia 2021 r. nr 2401-IOA.48.80.2021.MMA w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 12 września 2019 r. o godz. 08:39 funkcjonariusze Służby Celno – Skarbowej Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach, zatrzymali do kontroli drogowej zespół pojazdów samochodowych składający się z ciągnika samochodowego o numerze rejestracyjnym [...] oraz naczepy ciężarowej o numerze rejestracyjnym [...] Po sprawdzeniu zgodności danych zawartych w zgłoszeniu o numerze referencyjnym SENT[...] ze stanem faktycznym kontrolujący stwierdzili, że w momencie zatrzymania środka transportu w/w zgłoszenie SENT pozostawało w statusie "0". Oznaczało to, że przewoźnik nie wprowadził do systemu danych do uzupełnienia których był zobowiązany przed rozpoczęciem przewozu tj. danych przewoźnika, numeru identyfikacji podatkowej przewoźnika, numerów rejestracyjnych środków transportu, miejsca i daty rozpoczęcia przewozu towaru, planowanej daty zakończenia przewozu towaru, numer zezwolenia, zaświadczenia lub licencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, numeru dokumentu przewozowego towarzyszącego przesyłce, numeru urządzenia lokalizatora GPS. Modyfikacji zgłoszenia i uzupełnienie wymaganych danych dokonano o godz. 8:56, po zatrzymaniu pojazdu do kontroli.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
