Świąteczne Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608410)
      • Kadry i płace (26144)
      • Obrót gospodarczy (88894)
      • Rachunkowość firm (3843)
      • Ubezpieczenia (35983)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    04.11.2025 Ubezpieczenia

    Wyrok SN z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. III USKP 95/25

    Płatnik składek nie jest uprawniony do przesuwania w deklaracjach ZUS IWA pracowników zatrudnionych jednocześnie w warunkach przekroczenia najwyższego dopuszczalnego natężenia hałasu (czynnik środowiskowy) oraz narażonych na czynniki mechaniczne do kategorii zagrożenia mechanicznego nieuwzględnianego przy obliczaniu składki wypadkowej, gdyż hałas jako mierzalny czynnik szkodliwy dla zdrowia musi być uwzględniony w liczbie osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia, a art. 34 ust. 1 ustawy wypadkowej obliguje ZUS do podwyższenia stopy składki o 50% w przypadku nieprzekazania przez płatnika korekty deklaracji po wezwaniu organu, bez konieczności uprzedniego wydawania decyzji ustalającej prawidłową wysokość składki na podstawie art. 31 ustawy wypadkowej, przy czym sankcja ma charakter obligatoryjny i nie wymaga wykazania winy płatnika.

    Teza AI

    Streszczenie

    Istota problemu

    Spór dotyczył podwyższenia przez ZUS o 50% stopy składki na ubezpieczenie wypadkowe za lata składkowe 2008/2009 i 2012/2013 wobec płatnika, który w 2015 r. dokonał korekty deklaracji ZUS IWA, przesuwając część pracowników narażonych na hałas (czynnik środowiskowy wpływający na wysokość składki) do kategorii zagrożonych czynnikami mechanicznymi (nieuwzględnianymi przy wyliczaniu składki). Kluczowe było ustalenie: (1) czy płatnik był uprawniony do reklasyfikacji pracowników jednocześnie narażonych na oba rodzaje zagrożeń według kryterium "największego zagrożenia", (2) czy korekta obniżająca liczbę osób w warunkach zagrożenia hałasem była zgodna z przepisami, (3) czy ZUS był zobowiązany najpierw wydać decyzję ustalającą prawidłową wysokość składki (art. 31 ustawy wypadkowej) przed wydaniem decyzji o podwyższeniu stopy składki o 50% (art. 34 ustawy wypadkowej).

    Rozstrzygnięcie

    SN oddalił skargę kasacyjną, potwierdzając prawidłowość sankcji ZUS. Sąd uznał, że pracownicy narażeni jednocześnie na hałas (przekraczający NDN) i czynniki mechaniczne muszą być wykazani jako zatrudnieni w warunkach zagrożenia środowiskowego, gdyż hałas jest mierzalnym czynnikiem szkodliwym wpływającym na wysokość składki. Przesunięcie 49 pracowników (2007 r.) i 39 (2011 r.) do kategorii zagrożenia mechanicznego było nieuprawnione - płatnik nie może dowolnie klasyfikować stanowisk według wybieranych przez siebie źródeł zagrożeń. SN wyjaśnił, że art. 31 ustawy wypadkowej nie nakłada na ZUS obowiązku wcześniejszego wydania decyzji ustalającej prawidłową wysokość składki przed zastosowaniem sankcji z art. 34 - wystarczy zawiadomienie o nieprawidłowościach lub protokół kontroli, po czym płatnik ma 7-30 dni na korektę. Niewykonanie korekty po wezwaniu ZUS uzasadnia obligatoryjne podwyższenie stopy o 50%. SN dodatkowo wskazał, że skarga kasacyjna była wadliwie sformułowana (zarzuty odwoływały się do całych artykułów bez wskazania konkretnych ustępów/paragrafów), co uniemożliwiało merytoryczną kontrolę w granicach podstaw kasacyjnych.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Do 2 lutego 2026 r. trzeba złożyć ZUS IWA za 2025 r.
    • Wskaźnik: Składki na ubezpieczenie wypadkowe w 2026 r.
    • Do 2 lutego 2026 r. przedsiębiorcy mogą składać informację ZUS IWA za 2025 r.
    • Czy trzeba sporządzić dokumentację powypadkową w razie wypadku nieubezpieczonego zleceniobiorcy
    • Składka wypadkowa od 1 kwietnia 2025 r. – zasady ustalania na nowy okres rozliczeniowy
    • USTAWA z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych Art./§ 30 31 34
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.