Postanowienie NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1987/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B.K. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 31 lipca 2025 r., sygn. akt IV SA/Wr 286/24 w sprawie ze skargi B.K. na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia 25 października 2018 r., nr LI/336/18 w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie statutu Gminy Miasto [...] postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, postanowieniem z dnia 31 lipca 2025 r., sygn. akt IV SA/Wr 286/24, odrzucił skargę B.K. na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia 25 października 2018 r., nr LI/336/18 w przedmiocie zmiany uchwały nr LI/328/18 z dnia 27 września 2018 r. w sprawie Statutu Gminy Miasto [...] oraz § 9 pkt 6 i § 13 załącznika nr 1 do uchwały, gdyż skarżąca nie posiadała interesu prawnego do zaskarżenia uchwały zmieniającej Statut Gminy Miasto [...].
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że uchwałą Rady Miejskiej [...] z 27 września 2018 r., nr L/328/18 uchwalono Statut Gminy Miasto [...]. Nie ulega wątpliwości, że Statut jest aktem prawa miejscowego obowiązującym na obszarze gminy uchwalanym przez radę gminy na podstawie normy kompetencyjnej zawartej w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm., dalej: u.s.g.). Rada gminy nie jest jednak prawodawcą samodzielnym, gdyż może stanowić normy prawne działając tylko w granicach przyznanych jej wyraźnie kompetencji. Statut nie jest więc aktem autonomicznym. Przy uchwalaniu statutu moc wiążącą dla rady gminy stanowią obok ustawy zasadniczej również ustawy zwykłe. Ograniczenia swobody statutowej gminy będą zatem polegały na zakazie uregulowania szczegółowych kwestii ustrojowych odmiennie, niż czynią to przepisy konkretnych ustaw bądź zakazie powtarzania rozwiązań ustrojowych przyjętych w przepisach ustawowych (przy czym zakaz ten nie ma charakteru bezwzględnego), jak też obowiązku uregulowania w statucie zagadnień ustrojowych, do których uregulowania w drodze statutu została gmina upoważniona przez wyraźny przepis ustawy. Zważywszy zatem na treść ustawy o samorządzie gminnym, Statut Gminy winien zawierać regulacje dotyczące ustroju gminy (art. 3 ust. 1 u.s.g.), w szczególności organizacji wewnętrznej i tryb pracy organów gminy (art. 22 ust. 1 u.s.g.) oraz innych kwestii określonych w pojęciu ustroju (wewnętrznego) gminy ściśle dookreślonych przez ustawodawcę, a dotyczących:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
