Wyrok NSA z dnia 27 października 2023 r., sygn. I FSK 361/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka - Medek, Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Adam Nita, , po rozpoznaniu w dniu 27 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 12 października 2018 r. sygn. akt I SA/Lu 443/18 w sprawie ze skargi Gminy G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 kwietnia 2018 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.136.2018.2.MH w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 kwietnia 2018 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.136.2018.2.MH, 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy G. kwotę 1.240 zł (słownie: jeden tysiąc dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 12 października 2018 r., sygn. akt I SA/Lu 443/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę Gminy G., na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 kwietnia 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Z uzasadnienia powyższego wyroku wynika, iż Gmina G. (dalej: "Gmina" lub "skarżąca") w opisie zaistniałego stanu faktycznego podała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza przystąpić do realizacji projektów, w ramach których będzie montowała na nieruchomościach mieszkańców instalacje solarne, indywidualne zestawy OZE składające się z kolektorów słonecznych oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków (inwestycje, przedsięwzięcie). W tym celu Gmina zakupi niezbędne instalacje, urządzenia. Na potrzeby powyższego przedsięwzięcia Gmina uzyska dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] na lata 2014 – 2020 (w celu zakupu i montażu instalacji solarnych, kolektorów słonecznych) oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (w odniesieniu do przydomowych oczyszczalni ścieków). Będzie ono przeznaczone wyłącznie na realizację całego projektu, a więc jego charakter należy ocenić jako kosztowy. Podatek naliczony przy zakupach związanych z opisanymi inwestycjami nie stanowi wydatku kwalifikowalnego. Dofinansowanie pokryje wyłącznie część kosztów kwalifikowalnych i nie jest uzależnione od sposobu finansowania pozostałych kosztów przedsięwzięcia, a więc czy środkami własnymi Gminy, czy z kredytu, czy też pochodzącymi od jej mieszkańców, a przede wszystkim nie jest uzależnione od ceny za jaką Gmina będzie świadczyła usługi i przekazywała zamontowane instalacje na rzecz mieszkańców. Instytucja dofinansowująca pokryje 85% kosztów kwalifikowalnych związanych z projektem wspierającego ekoenergię i 63,63% kosztów kwalifikowalnych dotyczących projektu służącego poprawie środowiska w Gminie przez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Wkład własny w realizację projektów będą wnosili przystępujący do nich mieszkańcy, na podstawie umów zawieranych z Gminą. Ponadto Gmina włączy się w częściowe finansowanie projektów w zakresie wydatków niepokrytych przez mieszkańców, dotyczących przykładowo obsługi biurowej, prawnej, podatkowej, niezbędnego doradztwa czy innych, których aktualnie nie da się przewidzieć. Gmina zaznaczyła, że wysokość dofinansowania nie jest uzależniona od wpłat ze strony mieszkańców, od cen za usługi świadczone przez Gminę dla mieszkańców ani bezpośrednio od ilości mieszkańców przystępujących do projektu. Tym samym konsekwentnie akcentowała kosztowy charakter omawianego dofinansowania przeznaczonego na realizację projektów jako całości. Jednocześnie Gmina zauważyła, że w pewnym stopniu wysokość dofinansowania jest wyznaczona przez ilość nieruchomości, na których będą montowane wymienione urządzenia, instalacje. Brak umówionych wpłat ze strony mieszkańca Gminy wyklucza go z udziału w projekcie. Dofinansowanie projektów nie będzie przeznaczone na dopłatę do ceny świadczonych usług na rzecz poszczególnych mieszkańców, lecz będzie pokrywało ogólne koszty związane z realizacją całych projektów, w tym między innymi wydatki wynikające z potrzeby: - promocji, - sporządzenia studium wykonalności i dokumentacji technicznej, - zakupu, dostawy i montażu urządzeń, - zapewnienia nadzoru inwestorskiego. Wysokość dofinansowania, jak podkreślała Gmina, jest uzależniona wyłącznie od kosztorysów realizacji każdego z projektów, w których podana zostanie szacowana liczba nieruchomości objętych przedsięwzięciem, gdzie będą montowane instalacje i urządzenia. Zasadniczym celem projektów jest wzrost atrakcyjności Gminy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
