Postanowienie SN z dnia 25 czerwca 2025 r., sygn. II USK 235/24
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Leszek Bielecki
w sprawie z odwołania E. B.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w Gdańsku
o ustalenie obowiązku podlegania ustawodawstwu polskiemu w zakresie ubezpieczeń społecznych,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 25 czerwca 2025 r.,
skargi kasacyjnej odwołującej się od wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku
z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. akt III AUa 1605/22,
1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
2. zasądza od skarżącej na rzecz organu rentowego kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego wraz z ustawowymi odsetkami za czas po upływie tygodnia od dnia doręczenia zobowiązanemu orzeczenia do dnia zapłaty.
UZASADNIENIE
Sąd Apelacyjny w Gdańsku III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych wyrokiem z 22 lutego 2024 r., III AUa 1605/22, oddalił apelację odwołującej się E. B. wniesioną od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku z 21 lipca 2022 r., VII U 3458/18, oddalającego jej odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Gdańsku z 14 sierpnia 2018 r., stwierdzającej podleganie ustawodawstwu polskiemu w zakresie zabezpieczenia społecznego.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiodła odwołująca się, zaskarżając go w całości. We wniosku o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania skarżący sformułowała zagadnienia prawne: 1/ czy w postępowaniu toczącym się przed sądem powszechnym, a wywołanym wniesieniem odwołania przez ubezpieczonego od decyzji ustalającej podleganie ustawodawstwu polskiemu, obowiązek udowodnienia nie podlegania temu ustawodawstwu pojawia się dopiero w chwili gdy organ rentowy udowodni, że ubezpieczona podlega ustawodawstwu polskiemu, stosując przewidzianą w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 987/2009, czy też istnieje on niezależnie od tego czy organ rentowy wykaże podleganie przez ubezpieczoną ustawodawstwu polskiemu? Skarżąca wskazała również, że skarga jest oczywiście uzasadniona w związku z pominięciem w procesie orzekania następujących norm prawnych: art. 6, 15, 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 987/2009 dotyczące wykonywania rozporządzenia WE nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. UE L z 2009.284.1) w związku z art. 13 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. UE L z 2004.166.1).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
