Postanowienie SN z dnia 14 maja 2025 r., sygn. III PSK 84/24
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Jarosław Sobutka
w sprawie z powództwa J.K., I.O., J.C.
przeciwko Skarbowi Państwa - Izbie Administracji Skarbowej we Wrocławiu
o odprawę pieniężną,
na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 14 maja 2025 r.,
na skutek skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego we Wrocławiu
z dnia 2 listopada 2023 r., sygn. akt VIII Pa 68/23,
I. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
II. zasądza od Skarbu Państwa - Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu na rzecz J.K., I.O., J.C. kwoty po 1.350,00 (jeden tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych, wraz z odsetkami, o których mowa w art. 98 § 11 k.p.c. - tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym. DS
UZASADNIENIE
Pozwem z 29 maja 2020 r. powódka J.K. wniosła o zasądzenie od strony pozwanej, Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu, kwoty 42.882,78 zł wraz z odsetkami za opóźnienie, liczonymi od 1 czerwca 2017 r., tytułem odprawy za zwolnienie ze służby w Służbie Celno-Skarbowej, w związku z likwidacją lub reorganizacja jednostki, w której pełniła służbę oraz o zasądzenie kosztów postępowania. Uzasadniając swoje powództwo powódka podniosła, że była funkcjonariuszem Służby Celnej. W związku z reformą Krajowej Administracji Skarbowej (zwanej dalej jako: KAS) od 1 marca 2017 r. stała się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej. W miesiącu maju 2017 r. otrzymała od strony pozwanej propozycję zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej. Przyjęła powyższą propozycje, skutkiem czego było wygaszenie jej stosunku służbowego. Jak wskazała powódka, wygaśnięcie to potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z 19 lutego 2020 r. (sygn. akt III PZP 7/19) wskazujący, że osobom „ucywilnionym” powinny zostać wydane świadectwa służby oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku (sygn. akt III SABGd 189/17), że pod pojęciem przekształcenia stosunku służbowego w stosunek pracy składają się: po pierwsze wygaśnięcie stosunku służbowego, a po drugie nawiązanie stosunku pracy. Zgodnie z art. 170 ust. 3 ustawy o przepisach wprowadzających ustawę o KAS (zwanej dalej jako: ustawa pwKAS) wygaśnięcie stosunku służbowego funkcjonariusza traktuje się jak zwolnienie ze służby. W myśl natomiast art. 163 ust. 1, funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby w związku z przejściem na emeryturę lub rentę przysługuje jednorazowa odprawa. Zgodnie zaś z art. 163 ust. 4 funkcjonariuszowi służby stałej, zwolnieniu ze służby w związku ze zniesieniem lub reorganizacją jednostki przysługuje odprawa na zasadach i w wysokości określonych w ust. 1-3. Skoro zatem powódka została zwolniona ze służby, w tej sytuacji jej również należy się odprawa. Nadto ustawodawca wprowadził zmianę w ustawie o KAS poprzez dodanie w art. 174 ust. 10 postanowienia, że przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy traktuje się jak zwolnienie ze służby. Zmiana to obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. Ponadto powódka wskazała, że ma do niej również zastosowanie art. 250 ust. 4 ustawy o KAS, który stanowi, że funkcjonariuszowi służby stałej zwolnionemu ze służby w związku ze zniesieniem lub reorganizacją jednostki organizacyjnej KAS, przysługuje odprawa na zasadach i w wysokości określonych w ust. 1-3. Zatem nawet gdyby wobec powódki nie stosować przepisów ustawy o Służbie Celnej, to ustawa o KAS daje podstawę do wypłaty odprawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
