Postanowienie NSA z dnia 9 września 2025 r., sygn. III OSK 1216/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: Sędzia NSA Teresa Zyglewska po rozpoznaniu w dniu 9 września 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Gminy i Miasta S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 10 marca 2025 r., sygn. akt II SA/Sz 53/25 o odrzuceniu skargi Burmistrza Gminy i Miasta S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 11 grudnia 2024 r., nr SKO.4170.2391.2024 w przedmiocie rozpatrzenia ponaglenia postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 10 marca 2025 r., sygn. akt II SA/Sz 53/25 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (dalej: Sąd I instancji, WSA) odrzucił skargę Burmistrza Gminy i Miasta S. (dalej: Burmistrz) na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie (dalej: SKO, organ, Kolegium) z 11 grudnia 2024 r., nr SKO.4170.2391.2024 w przedmiocie rozpatrzenia ponaglenia.
W uzasadnieniu wskazano, że postanowieniem z 11 grudnia 2024 r., nr SKO.4170.2391.2024, wydanym na podstawie art. 37 § 6 k.p.a., po rozpoznaniu ponaglenia A.C., na przewlekłość postępowania Burmistrza Gminy i Miasta S., w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, na wniosek z 19 sierpnia 2019 r., organ orzekł, że Burmistrz Gminy i Miasta S. dopuścił się przewlekłości (pkt 1), stwierdził, że przewlekłość nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt 2), wyznaczył do 31 stycznia 2025 r. termin na załatwienie sprawy (pkt 3) i zarządził wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych przewlekłości (pkt 4).
Burmistrz wystąpił ze skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na powołane wyżej postanowienie.
W odpowiedzi na skargę, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Koszalinie wniosło o jej odrzucenie, jako niedopuszczalnej, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a. Organ wskazał, że na postanowienie w przedmiocie rozpatrzenia ponaglenia nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Ponadto Kolegium zauważyło, że Burmistrz jako organ prowadzący sprawę nie legitymuje się przymiotem strony tego postępowania, zatem nie posiada legitymacji skargowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
