Wyrok SN z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. I USKP 150/24
Przepis art. 15c ust. 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy służb mundurowych, limitujący wysokość emerytury funkcjonariusza do pułapu przeciętnej emerytury z systemu powszechnego, jest niezgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1-3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP i nie może być stosowany w przypadku funkcjonariusza, który pełnił służbę na rzecz totalitarnego państwa w rozumieniu art. 13b tej ustawy jedynie przez krótki okres (35 miesięcy), a następnie służył wolnej Polsce przez prawie 25 lat, nabywając podstawowy przywilej emerytalny (możliwość przejścia na emeryturę po 15 latach służby) z tytułu służby niebędącej służbą na rzecz totalitarnego państwa. Służba w charakterze referenta techniki operacyjnej Wydziału Radiokontrwywiadu SB, zapewniająca prawidłowe funkcjonowanie służby bezpieczeństwa powołanej do zwalczania przejawów wolnościowych, stanowi służbę na rzecz totalitarnego państwa, gdyż totalitaryzm realizuje się nie tylko w indywidualnych działaniach bezpośrednio naruszających prawa człowieka, ale również w kooperatywnych działaniach w instytucjach ograniczających prawa i wolności obywateli. Dopuszczalny pozostaje mechanizm "wyzerowania" lat służby na rzecz totalitarnego państwa (art. 15c ust. 1 pkt 1).
Teza AI
Istota problemu
Problem prawny w niniejszej sprawie polegał na ustaleniu, czy mechanizm obniżenia wysokości emerytury policyjnej przewidziany w art. 15c ust. 3 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy służb mundurowych może być zastosowany do funkcjonariusza, który pełnił służbę na rzecz totalitarnego państwa w rozumieniu art. 13b tej ustawy jedynie przez 35 miesięcy (od 16 sierpnia 1987 r. do 31 lipca 1990 r.) jako referent techniki operacyjnej Wydziału Radiokontrwywiadu SB, a następnie służył wolnej Polsce przez prawie 25 lat (do 31 maja 2015 r.) w UOP i ABW. Kwestią sporną było również ustalenie, czy służba w charakterze operatora punktu radiowo-namiarowego zajmującego się namierzaniem stacji radiowych w ramach Wydziału RKW SB stanowiła służbę na rzecz totalitarnego państwa, mimo że funkcjonariusz nie zwalczał bezpośrednio opozycji demokratycznej, oraz czy art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, limitujący wysokość świadczenia pułapem przeciętnej emerytury z systemu powszechnego, jest zgodny z Konstytucją RP w przypadku funkcjonariusza, który podstawowy przywilej emerytalny (możliwość przejścia na emeryturę po 15 latach służby) nabył z tytułu służby poza okresem zakwalifikowanym jako służba na rzecz totalitarnego państwa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
