Postanowienie SN z dnia 1 kwietnia 2025 r., sygn. III PSK 65/24
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Jarosław Sobutka
w sprawie z powództwa L.K.
przeciwko Skarbowi Państwa - Izbie Administracji Skarbowej we Wrocławiu
o odprawę pieniężną z tytułu zwolnienia ze służby,
na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 1 kwietnia 2025 r.,
na skutek skargi kasacyjnej strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego we Wrocławiu
z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. akt VIII Pa 52/23,
I. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
II. zasądza od Skarbu Państwa - Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu na rzecz L.K. kwotę 1.350,00 (jeden tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych, wraz z odsetkami, o których mowa w art. 98 § 11 k.p.c. - tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym. DS
UZASADNIENIE
Pozwem z 29 maja 2020 r. (data stempla pocztowego), powódka L.K. wniosła o zasądzenie od strony pozwanej Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu kwoty 30.429,12 zł tytułem odprawy za zwolnienie ze służby w Służbie Celno-Skarbowej w związku z likwidacją lub reorganizacją jednostki organizacyjnej, w której pełniła służbę wraz z odsetkami ustawowymi za zwłokę liczonymi od 1 czerwca 2017 r., tj. od dnia ustania stosunku służbowego, do dnia zapłaty oraz o zasądzenie od strony pozwanej kosztów postępowania.
W uzasadnieniu powódka wskazała, że była funkcjonariuszem Służby Celnej. W związku z reformą Krajowej Administracji Skarbowej (zwanej dalej jako: KAS) od 1 marca 2017 r. stała się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej. W maju 2017 r. otrzymała od strony pozwanej propozycję zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej. Przyjęła powyższą propozycje, skutkiem czego było wygaszanie ich stosunków służbowych. Wygaśnięcie to potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z 19 lutego 2020 r. (sygn. akt III PZP 7/19) wskazujący, że osobom „ucywilnionym” powinny zostać wydane świadectwa służby oraz wyrok WSA w Gdańsku (sygn. akt II SABGd 189/17), że pod pojęciem przekształcenia stosunku służbowego w stosunek pracy składają się: po pierwsze wygaśnięcie stosunku służbowego, a po drugie nawiązanie stosunku pracy. Zgodnie z art. 170 ust. 3 ustawy o przepisach wprowadzających ustawę o KAS (zwanej dalej jako: ustawa PwKAS) wygaśnięcie stosunku służbowego funkcjonariusza traktuje się jak zwolnienie ze służby. W myśl natomiast art. 163 ust. 1 ustawy, funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby w związku z przejściem na emeryturę lub rentę przysługuje jednorazowa odprawa. Zgodnie zaś z art. 163 ust. 4 ustawy funkcjonariuszowi służby stałej, zwolnieniu ze służby w związku ze zniesieniem lub reorganizacją jednostki przysługuje odprawa na zasadach określonych w ust. 1-3. Skoro zatem powodowie zostali zwolnieni ze służby, to w tej sytuacji im również należy się odprawa. Nadto powódka wskazała, że ustawodawca wprowadził zmianę w ustawie o KAS poprzez dodanie w art. 174 ust. 10, zgodnie z którym przekształcenie stosunku służbowego w stosunek pracy traktuje się jak zwolnienie ze służby. Zmiana to obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. Ponadto, powódka wskazała także, że ma do niej również zastosowanie art. 250 ust. 4 ustawy o KAS, który stanowi, że funkcjonariuszowi służby stałej zwolnionemu ze służby, w związku ze zniesieniem lub reorganizacją jednostki organizacyjnej KAS, przysługuje odprawa na zasadach i w wysokości określonych w ust. 1-3. Zatem nawet gdyby wobec powódki nie stosować przepisów ustawy o Służbie Celnej, to ustawa o KAS daje podstawę do wypłaty odprawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
