Postanowienie NSA z dnia 26 sierpnia 2025 r., sygn. II OZ 1174/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski po rozpoznaniu w dniu 26 sierpnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A. N. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 8 maja 2025 r., sygn. akt II SA/Ol 226/25 odmawiające wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi A. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 29 stycznia 2025 r., nr SKO.73.8.2025 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie postanowieniem z dnia 8 maja 2025 r., sygn. akt II SA/Ol 226/25, po rozpoznaniu wniosku A. N. (skarżący), odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie (Kolegium) z dnia 29 stycznia 2025 r., nr SKO.73.8.2025.
Sąd podał, że skarżący zaskarżył do WSA w Olsztynie ww. decyzję Kolegium utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza [...] z dnia 14 listopada 2024 r., którą organ I instancji ustalił na wniosek H. [...]. w W. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie elektrowni fotowoltaicznej "[...]" o mocy do 13 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na części działek nr [...], gm. [...]. W skardze skarżący wniósł o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. Uzasadniając wniosek podniósł, że decyzja o warunkach zabudowy nie jest decyzją podlegającą natychmiastowemu wykonaniu, ale jej realizacja (np. poprzez uzyskanie pozwolenia na budowę) może prowadzić do sytuacji, w której inwestycja stanie się trudna, a wręcz niemożliwa do odwrócenia. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego na podstawie wydanej decyzji o warunkach zabudowy może prowadzić do faktycznych zmian w otoczeniu, które wpłyną negatywnie na działalność skarżącego. W przypadku uchylenia decyzji o warunkach zabudowy, skutki budowy mogą być trudne do naprawienia lub wymagać kosztownych działań odwracających zmiany w krajobrazie. Zaskarżona decyzja jest wadliwa, o czym świadczą zarzuty podniesione w skardze. W związku z powyższym, przed jej skontrolowaniem przez Sąd inwestor zdecydowanie nie powinien mieć możliwości przystąpienia na jej podstawie do realizacji dalszych etapów przedsięwzięcia. W sprawie zachodzi przesłanka wstrzymania natychmiastowego wykonania w postaci wystąpienia trudnych do odwrócenia skutków - następstw wynikających z realizacji przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko i na interes społeczny. Jednocześnie wykonanie zaskarżonej decyzji grozi również powstaniem niepowetowanej i nieodwracalnej szkody w majątku skarżącego. Wstrzymanie wykonania decyzji jest konieczne w celu zapobieżenia realizacji przedsięwzięcia zanim zostanie ono poddane rzetelnej i instancyjnej kontroli sądowej, gdyż tylko w ten sposób można zapobiec wynikającej z przedsięwzięcia szkodzie dla środowiska i zapewnić wpływ rozstrzygnięcia sądowego na kształt inwestycji. Ma to również szczególne uzasadnienie wobec długotrwałości postępowania administracyjnego w zestawieniu z szybkością realizacji farm fotowoltaicznych. Zanim zakończą się postępowania przed sądami administracyjnymi w sytuacji wykonalności zaskarżonej decyzji, planowane przedsięwzięcie może już zostać zrealizowane. W takiej sytuacji odwrócenie jego skutków dla środowiska i krajobrazu będzie niemożliwe. Odnosi się to zwłaszcza do planowanej wycinki drzew.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
