Postanowienie NSA z dnia 16 lipca 2025 r., sygn. I GSK 880/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Pietrasz po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej H. L. Sp. z o.o. w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 czerwca 2024 r. sygn. akt V SAB/Wa 39/24 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi H. L. Sp. z o.o. w W. na bezczynność P. F. R. S.A. w W. w przedmiocie rozpoznania wniosku dotyczącego udzielenia subwencji finansowej w ramach programu rządowego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 935; dalej: p.p.s.a.), postanowieniem z dnia 28 czerwca 2024 r., sygn. akt V SAB/Wa 39/24, odrzucił skargę H. L. Sp. z o.o. w W. (skarżąca kasacyjnie, Spółka) na bezczynność Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w Warszawie (organ, PFR) w przedmiocie rozpoznania wniosku dotyczącego udzielenia subwencji finansowej w ramach programu rządowego.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji podniósł, że skarżąca spółka złożyła do PFR S.A. w Warszawie wniosek nr [...] o udzielenie finansowania w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm" - Tarcza 2.
Skarżąca Spółka wniosła do WSA w Warszawie skargę na bezczynność PFR S.A. w Warszawie w przedmiocie rozpatrzenia wniosku nr [...].
Sąd I instancji podniósł, że skarga podlega odrzuceniu, albowiem jej wniesienie było niedopuszczalne. Wskazał, że zgodnie z treścią art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a., zakres przedmiotowy skargi na bezczynność oznaczony jest w art. 3 § 2 pkt 1 – 4a tej ustawy. Zaskarżenie bezczynności organu administracji publicznej jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim dopuszczalne jest na mocy powyższych przepisów zaskarżenie decyzji, postanowień oraz innych aktów i czynności. Należało zatem rozważyć kwestię tego czy czynność, akt oceny przedmiotowego wniosku można zakwalifikować do innych niż określone w art. 3 § 2 pkt 1-3 aktów, czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
