Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    10.06.2025 Ubezpieczenia

    Wyrok SN z dnia 10 czerwca 2025 r., sygn. III USKP 134/24

    W sprawach ubezpieczeń społecznych rolników pojęcie "decyzji ostatecznej" w rozumieniu przepisów przejściowych rozporządzeń określających wysokość odszkodowań należy interpretować w kontekście art. 16 § 1 k.p.a. w związku z art. 269 k.p.a., przy czym decyzja organu rentowego nie jest ostateczna w sytuacji gdy toczy się od niej postępowanie sądowe, co uzasadnia zastosowanie korzystniejszych dla ubezpieczonego przepisów nowego rozporządzenia, gdyż postępowanie przed organem rentowym stanowi jedynie pierwszy etap całego postępowania, a postępowanie sądowe ma charakter rozpoznawczy polegający na samodzielnej ocenie przesłanek warunkujących prawo do świadczenia.

    Teza AI

    Streszczenie

    Istota problemu

    Problem prawny dotyczył interpretacji przepisu przejściowego § 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie określenia wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej. Centralnym zagadnieniem było ustalenie, czy postępowanie w sprawie odszkodowania wszczęte przed wejściem w życie nowego rozporządzenia (1 stycznia 2022 r.), ale niezakończone "ostateczną decyzją" organu rentowego, podlega przepisom nowego rozporządzenia przewidującego wyższą stawkę odszkodowania (1033 zł za 1% uszczerbku zamiast 809 zł). Problem wymagał rozstrzygnięcia pojęcia "decyzji ostatecznej" w kontekście specyfiki postępowania w sprawach ubezpieczeń społecznych rolników, gdzie od decyzji KRUS przysługuje odwołanie do sądu powszechnego, a nie do sądu administracyjnego. Kluczowe było ustalenie, czy decyzja KRUS z 7 stycznia 2021 r. stała się ostateczna mimo toczącego się postępowania sądowego.

    Rozstrzygnięcie

    Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną organu rentowego, uznając za prawidłowe zastosowanie przez sądy niższych instancji wyższej stawki odszkodowania z nowego rozporządzenia. Sąd przyjął wykładnię celowościową przepisu przejściowego § 4, podkreślając specyfikę postępowań w sprawach ubezpieczeń społecznych rolników. Wskazał, że postępowanie przed organem rentowym stanowi jedynie pierwszy etap całego postępowania, a postępowanie sądowe ma charakter nie tylko kontrolny, ale przede wszystkim rozpoznawczy - sąd samodzielnie ocenia przesłanki warunkujące prawo do świadczenia. W kontekście art. 16 § 1 k.p.a. w związku z art. 269 k.p.a. Sąd stwierdził, że decyzja KRUS nie była ostateczna, gdyż toczył się od niej spór sądowy. Pojęcie "decyzji ostatecznej" w rozumieniu przepisu przejściowego obejmuje decyzje prawomocne, czyli takie od których nie przysługują już środki zaskarżenia lub które zostały już ostatecznie rozstrzygnięte przez sąd.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • Projekty - październik - listopad 2025
    • Zmiany prawa – weszły w życie od 10 października do 4 grudnia 2025 r.
    • Terminarz kadrowo-płacowy na 2026 r.
    • Czy można dokonać potrącenia z zasiłku macierzyńskiego w wysokości świadczenia rodzicielskiego
    • USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Art./§ 16 127 127a 156 269
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.