Wyrok SN z dnia 10 czerwca 2025 r., sygn. III USKP 134/24
W sprawach ubezpieczeń społecznych rolników pojęcie "decyzji ostatecznej" w rozumieniu przepisów przejściowych rozporządzeń określających wysokość odszkodowań należy interpretować w kontekście art. 16 § 1 k.p.a. w związku z art. 269 k.p.a., przy czym decyzja organu rentowego nie jest ostateczna w sytuacji gdy toczy się od niej postępowanie sądowe, co uzasadnia zastosowanie korzystniejszych dla ubezpieczonego przepisów nowego rozporządzenia, gdyż postępowanie przed organem rentowym stanowi jedynie pierwszy etap całego postępowania, a postępowanie sądowe ma charakter rozpoznawczy polegający na samodzielnej ocenie przesłanek warunkujących prawo do świadczenia.
Teza AI
Istota problemu
Problem prawny dotyczył interpretacji przepisu przejściowego § 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2021 r. w sprawie określenia wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej. Centralnym zagadnieniem było ustalenie, czy postępowanie w sprawie odszkodowania wszczęte przed wejściem w życie nowego rozporządzenia (1 stycznia 2022 r.), ale niezakończone "ostateczną decyzją" organu rentowego, podlega przepisom nowego rozporządzenia przewidującego wyższą stawkę odszkodowania (1033 zł za 1% uszczerbku zamiast 809 zł). Problem wymagał rozstrzygnięcia pojęcia "decyzji ostatecznej" w kontekście specyfiki postępowania w sprawach ubezpieczeń społecznych rolników, gdzie od decyzji KRUS przysługuje odwołanie do sądu powszechnego, a nie do sądu administracyjnego. Kluczowe było ustalenie, czy decyzja KRUS z 7 stycznia 2021 r. stała się ostateczna mimo toczącego się postępowania sądowego.
Rozstrzygnięcie
Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną organu rentowego, uznając za prawidłowe zastosowanie przez sądy niższych instancji wyższej stawki odszkodowania z nowego rozporządzenia. Sąd przyjął wykładnię celowościową przepisu przejściowego § 4, podkreślając specyfikę postępowań w sprawach ubezpieczeń społecznych rolników. Wskazał, że postępowanie przed organem rentowym stanowi jedynie pierwszy etap całego postępowania, a postępowanie sądowe ma charakter nie tylko kontrolny, ale przede wszystkim rozpoznawczy - sąd samodzielnie ocenia przesłanki warunkujące prawo do świadczenia. W kontekście art. 16 § 1 k.p.a. w związku z art. 269 k.p.a. Sąd stwierdził, że decyzja KRUS nie była ostateczna, gdyż toczył się od niej spór sądowy. Pojęcie "decyzji ostatecznej" w rozumieniu przepisu przejściowego obejmuje decyzje prawomocne, czyli takie od których nie przysługują już środki zaskarżenia lub które zostały już ostatecznie rozstrzygnięte przez sąd.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
