Postanowienie SN z dnia 5 sierpnia 2025 r., sygn. III USK 143/24
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Halina Kiryło
w sprawie z odwołania M. W.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Z. G.
o prawo do emerytury,
na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 5 sierpnia 2025 r.,
na skutek skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu
z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. akt III AUa 670/22,
1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
2. zasądza od M. W. na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Z. G. tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego kwotę 270 (dwieście siedemdziesiąt) złotych z ustawowymi odsetkami za czas po upływie tygodnia od dnia doręczenia orzeczenia zobowiązanemu do dnia zapłaty.
UZASADNIENIE
Sąd Apelacyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 25 lipca 2023 r. oddalił apelację M. W. od wyroku Sądu Okręgowego w Zielonej Górze z dnia 15 marca 2022 r., którym oddalono jego odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w Z. G. z dnia 17 listopada 2021 r., przyznającej M. W. prawo do emerytury od dnia 1 marca 2020 r. z jednoczesnym zawieszeniem jej wypłaty z uwagi na to, że ubezpieczony jest uprawniony do emerytury wojskowej.
M. W. wniósł skargę kasacyjną od wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu, zaskarżając orzeczenie w całości i opierając skargę na podstawie naruszenia prawa materialnego: (-) art. 95 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2020 r., poz. 53; dalej jako ustawa emerytalna) w związku z art. 15a ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2022 r., poz. 520 ze zm.; dalej jako ustawa zaopatrzeniowa), przez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że wyjątku, o którym mowa w tym artykule, nie stosuje się do osób powołanych do służby wojskowej przed dniem 2 stycznia 1999 r., w sytuacji gdy naruszony przepis wprost stanowi, iż zasada wypłaty jednego świadczenia jest wyłączona, gdy wojskowe świadczenie emerytalne zostało obliczone według zasad określonych w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, a nie, że świadczenie to zostało przyznane na podstawie tego przepisu, co powoduje, że ubezpieczony nie musi spełniać kryterium podmiotowego wskazanego w art. 15a ustawy zaopatrzeniowej w postaci powołania do służby wojskowej po dniu 1 stycznia 1999 r.; (-) art. 67 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, przez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że w świetle tego artykułu możliwa jest taka interpretacja art. 95 ust. 2 ustawy emerytalnej w związku z art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, która nakłada na obywatela - przyszłego beneficjenta świadczenia emerytalnego - obowiązek żywotnego uczestnictwa w budowaniu swego kapitału emerytalnego przez ponoszenie składek na przyszłe zabezpieczenie społeczne, przy czym składki te nie wpływają na wysokość świadczenia emerytalnego osoby, która je wnosi;(-) art. 32 ust. 1 Konstytucji RP, przez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że w świetle tego artykułu możliwa jest taka interpretacja art. 95 ust. 2 ustawy emerytalnej w związku z art. 15a ustawy zaopatrzeniowej, która pozwala niezasadnie różnicować pracowników w zakresie obowiązku wnoszenia składek w ten sposób, że pracownicy osiągający wynagrodzenie za pracę przekraczające w stosunku rocznym 250% przeciętnego wynagrodzenia są zwolnieni z tego obowiązku, ponieważ składki od kwoty przekraczającej 250% przeciętnego wynagrodzenia nie miałyby wpływu na wysokość emerytury, przy jednoczesnym nałożeniu na emerytów wojskowych obowiązku opłacania składek emerytalnych od wynagrodzenia mimo tego, iż składki te nie mogły mieć żadnego wpływu na wysokość świadczenia emerytalnego emerytów wojskowych w przyszłości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
