Postanowienie NSA z dnia 12 sierpnia 2025 r., sygn. II GZ 577/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz po rozpoznaniu w dniu 12 sierpnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia R. w D., I. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2025 r. sygn. akt VI SA/Wa 4402/24 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi R. w D., I. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 4 października 2024 r. nr NW-OŚ-ZPAPNR.440.164.2022 w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązku o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 23 kwietnia 2025 r., sygn. akt VI SA/Wa 4402/24, w sprawie ze skargi R. w D., I. (dalej: skarżąca, spółka) odmówił wstrzymania wykonania decyzji Komendanta Głównego Straży Granicznej (dalej: Komendant, organ) z dnia 4 października 2024 r., nr NW-OŚ-ZPAPNR.440.164.2022 w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązku o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera.
W skardze na ww. rozstrzygnięcie Komendanta strona zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji wskazując, że oprócz decyzji będącej przedmiotem zaskarżenia, na mocy której wymierzono jej karę w wysokości 20 000 zł, organ nałożył na spółkę łącznie 36 kar administracyjnych o wartości 740 000 zł. Kary te zostały orzeczone po upływie blisko sześciu lat od wykonania lotu. Wskazano również, że w dniu sporządzania skargi pozostawało w toku około 300 postępowań dotyczących naruszeń w zakresie przekazywania danych PNR przy lotach pozaunijnych, które nie zostały zawieszone. W ocenie spółki, przy założeniu wymierzania kar w wysokości analogicznej do tej z niniejszej sprawy, łączna kwota potencjalnych sankcji mogłaby sięgnąć 6 000 000 zł. Zdaniem skarżącej, wykonanie zaskarżonej decyzji wiązałoby się ponadto z dodatkowymi obciążeniami finansowymi, takimi jak koszty egzekucyjne. Jako że spółka jest podmiotem prawa irlandzkiego, ewentualny zwrot wyegzekwowanych kwot w przypadku uchylenia decyzji powodowałby stratę wynikającą z konieczności dokonania co najmniej dwukrotnego przewalutowania kwoty. Powyższe okoliczności, zdaniem spółki, przemawiają za zasadnością wniosku o konieczności wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji do czasu rozstrzygnięcia o jej legalności. Dodatkowo strona wskazała na trwający proces legislacyjny zmierzający do zmiany ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz.U. z 2022 r., poz. 1441, dalej: "ustawa PNR"), który może mieć znaczący wpływ na wynik sprawy. Okoliczność ta, zdaniem skarżącej, uzasadnia zastosowanie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. i zawieszenie postępowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
