Wyrok SN z dnia 27 maja 2025 r., sygn. III USKP 137/24
W sprawach dotyczących cofnięcia zaświadczenia A1 sąd odwoławczy obowiązany jest samodzielnie zbadać, czy pracownik wykonywał pracę w jednym, czy w kilku państwach członkowskich, i dokonać oceny przesłanek zastosowania art. 11 ust. 3 lit. a albo art. 13 ust. 1 lit. b (ii) rozporządzenia nr 883/2004; niedopuszczalne jest ograniczenie rozpoznania sprawy wyłącznie do kwestii delegowania (art. 12 rozporządzenia) ani opieranie się wyłącznie na wcześniejszym wyroku dotyczącym decyzji uzupełniającej.
Teza AI
Istota problemu
Głównym problemem prawnym było ustalenie właściwego ustawodawstwa w zakresie ubezpieczeń społecznych w odniesieniu do A.K., zleceniobiorcy spółki, w okresie od 16 stycznia 2017 r. do 31 lipca 2017 r. Spór sprowadzał się do tego, czy ubezpieczony wykonywał pracę wyłącznie w Niemczech, co skutkowałoby podleganiem ustawodawstwu niemieckiemu (art. 11 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 883/2004), czy też pracę w dwóch lub więcej państwach członkowskich, w tym w Polsce, co uzasadniałoby zastosowanie art. 13 ust. 1 lit. b (ii) rozporządzenia nr 883/2004 i podleganie ustawodawstwu polskiemu. Problem ten wiązał się także z zakresem związania sądu wcześniejszym prawomocnym wyrokiem dotyczącym decyzji uzupełniającej ZUS oraz granicami przedmiotowymi kontroli sądu odwoławczego.
Rozstrzygnięcie
Sąd Najwyższy uchylił wyrok Sądu Apelacyjnego w Rzeszowie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Uznał, że sąd drugiej instancji błędnie ograniczył analizę do kwestii delegowania pracownika (art. 12 rozporządzenia nr 883/2004), pomijając podstawowy spór dotyczący alternatywnego zastosowania art. 11 ust. 3 lit. a albo art. 13 ust. 1 lit. b (ii) rozporządzenia nr 883/2004. Sąd Apelacyjny oparł się w całości na wcześniejszym prawomocnym wyroku dotyczącym decyzji uzupełniającej, podczas gdy przedmiot niniejszej sprawy wyznaczała decyzja z 2019 r. o cofnięciu zaświadczenia A1. Tymczasem ocena, czy A.K. wykonywał pracę wyłącznie w Niemczech, czy w kilku państwach członkowskich, wymagała samodzielnych ustaleń faktycznych i rozważenia przesłanek art. 13 ust. 1 lit. b (ii) rozporządzenia. Brak tej analizy stanowił naruszenie prawa, co uzasadniało uchylenie wyroku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
