Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    08.10.2024

    Postanowienie SN z dnia 8 października 2024 r., sygn. III CZP 15/24

    8 października 2024 r.

    Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie:

    SSN Tomasz Szanciło (przewodniczący)
    ‎SSN Ewa Stefańska (sprawozdawca)
    ‎SSN Kamil Zaradkiewicz

    „Czy w ramach roszczenia odszkodowawczego podmiotu prowadzącego przedszkole niepubliczne względem gminy po upływie terminu do wypłaty dotacji, szkodę stanowi sama różnica między kwotą dotacji należnej na podstawie art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2016 r. - t.j. Dz.U. 2004, nr 256, poz. 2572) a kwotą faktycznie wypłaconą przez gminę, czy też dla powstania szkody konieczne jest również wykazanie, że prowadzący takie przedszkole poniósł na jego prowadzenie wydatki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, na których pokrycie przez dotację liczył w okresie, za który dotacja była należna?"

    na podstawie art. 390 § 1 zdanie drugie k.p.c. przekazuje zagadnienie prawne do rozstrzygnięcia powiększonemu składowi Sądu Najwyższego.

    Ewa Stefańska Tomasz Szanciło Kamil Zaradkiewicz

    [SOP]

    [AG]

    UZASADNIENIE

    Powódka „A.” spółka akcyjna w W. wniosła o zasądzenie od pozwanej Gminy Miasta Żukowo (dalej: „Gmina”) kwoty 277 714,03 zł wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie liczonymi od wskazanych kwot.

    Według ustalonego przez Sąd pierwszej instancji stanu faktycznego na terenie Gminy w latach 2009-2016 prowadzone były niepubliczne punkty przedszkolne „Ś.” i „A.” oraz niepubliczne przedszkole „M.”. Podmioty prowadzące te placówki składały wnioski o udzielenie dotacji oświatowych na lata 2011-2016, w każdym przypadku deklarując liczbę wychowanków. W tym okresie Gmina wypłaciła podmiotom prowadzącym wymienione placówki dotacje w kwocie 887 501,98 zł. Zdaniem powódki dotacja należna na rzecz wymienionych placówek powinna być wyższa o 277 714,03 zł. Spór skoncentrowany był wokół ustalenia wysokości należnej powódce dotacji za okres objęty sporem w związku z treścią pojęcia „wydatków bieżących”, zawartego w art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: „u.s.o.”).

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.