Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1167/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Związku Międzygminnego [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 3 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Po 827/22 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w [...] na uchwałę [...] Związku Międzygminnego [...] z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gmin – uczestników Związku Międzygminnego [...] oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 3 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Po 827/22, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Rejonowego w Wolsztynie na uchwałę Zgromadzenia Związku Międzygminnego "[...]" z siedzibą w [...] z dnia 7 grudnia 2020 r. nr XII/54/2020 w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gmin – uczestników Związku Międzygminnego "[...]", stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej jej § 3 ust. 4.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji przywołując treść art. 6c ust. 1 oraz art. 6r ust. 2d i ust. 3 w związku z art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r., poz. 1297) zwanej dalej u.c.p.g. uznał, że zaskarżona uchwała w sposób istotny narusza wymienione przepisy. Podkreślono, że z art. 6r ust. 2d u.c.p.g. wynika, iż ustawodawca rozróżnia pojęcia "odbierania" odpadów komunalnych od "przyjmowania" odpadów i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Pomimo iż mechanizmy te służą jednemu celowi, nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania Związku. Mają bardziej komplementarny charakter. Czym innym jest odbieranie odpadów z nieruchomości, a czym innym przyjmowanie odpadów w określonym punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK), do czego to zobowiązana jest każda gmina (związek międzygminny) zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 5 u.c.p.g. To na gminie (związku międzygminnym) spoczywa obowiązek utworzenia odrębnego PSZOK-u, do którego mieszkańcy sami mogą przywozić pewne rodzaje odpadów, aczkolwiek nie zwalnia to gminy (związku międzygminnego) od zorganizowania odbierania odpadów od mieszkańców gminy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
