Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1075/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Związku Międzygminnego [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Po 49/23 w sprawie ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę [...] Związku Międzygminnego [...] z siedzibą w [...] z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu, 2. zasądza od Wojewody Wielkopolskiego na rzecz Związku Międzygminnego [...] z siedzibą w [...] kwotę 407 (czterysta siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 17 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Po 49/23, po rozpoznaniu skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Zgromadzenia Związku Międzygminnego "[...]" z siedzibą w [...] z dnia 7 grudnia 2020 r. nr XII/55/2020 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (zwanej dalej uchwałą), stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości (punkt 1) oraz zasądził zwrot kosztów postępowania (punkt 2).
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że w pełni podziela i aprobuje stanowisko Wojewody Wielkopolskiego oraz argumentację zawartą w skardze i odstępuje od ich ponownego prezentowania. Odnosząc się zaś do stanowiska Związku Międzygminnego "[...]" wyrażonego w odpowiedzi na skargę uznano, iż stanowi ono jedynie polemikę z zasadnie podniesionymi przez skarżącego zarzutami. Sąd podzielił w szczególności stanowisko Wojewody, iż prawidłowa realizacja obowiązku uchwałodawczego wynikającego z art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) zwanej dalej u.c.p.g. musi uwzględniać regulację zawartą w art. 6r ust. 2d u.c.p.g., zgodnie z którą w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, przy czym rozumie się przez to odbieranie odpadów z terenu nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1 i 2, przyjmowanie odpadów, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 6, przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz zapewnianie przyjmowania tych odpadów przez gminę w inny sposób. W świetle tych unormowań za istotnie naruszające prawo uznano przepisy uchwały formułujące katalog odpadów komunalnych odbieranych i przyjmowanych z terenu nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a na których powstają odpady komunalne (określone w uchwale jako "nieruchomości niezamieszkałe") w zamian za uiszczoną przez właścicieli tych nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
