Jakie są skutki podatkowe uznania reklamacji złożonej w ramach gwarancji producenta i zwrotu klientowi należności za towar
PROBLEM
Y spółka z o.o. (podatnik VAT czynny) zajmuje się krajową sprzedażą akcesoriów kuchennych. W celu uatrakcyjnienia oferty produktów sprzedawanych pod własną marką handlową wprowadziła gwarancję na te produkty. Jest to gwarancja niezależna od odpowiedzialności wynikającej z rękojmi oraz niezgodności towaru z umową wynikających wprost z przepisów ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.) oraz ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Gwarancja funkcjonuje w relacji między spółką, będącą gwarantem, a klientem (będącym klientem końcowym) – niezależnie od liczby innych podmiotów, które uczestniczą w łańcuchu sprzedaży. Uprawnia klienta m.in. do zwrotu produktów oraz otrzymania przez niego ceny, po której je zakupił, w razie ustalenia odpowiedzialności spółki pełniącej w tym przypadku rolę gwaranta w rozumieniu k.c. Gwarancja funkcjonuje zgodnie z postanowieniami regulaminu przyjętego przez spółkę.
Zwrot dokonywany jest zawsze w kwocie brutto wydatkowanej przez klienta – bez względu na to, czy ten dokonał zakupu na cele prowadzonej działalności gospodarczej, i bez względu na fakt, czy z tytułu dokonanego zakupu produktu przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT (rozpatrując reklamację złożoną w ramach gwarancji spółka nie bada tych okoliczności).
Czy zwrot produktu przez klienta do spółki będącej gwarantem oraz w konsekwencji zwrot (wypłata) klientowi przez spółkę kwoty, po której ten zakupił ten produkt:
1) podlega opodatkowaniu VAT,
2) uprawnia do obniżenia podstawy opodatkowania w VAT z tytułu wcześniejszej sprzedaży tego produktu?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
