Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    20.11.2024

    Kompetencje Rady Miejskiej do wprowadzania zmian w budżecie JST - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 20 listopada 2024 roku sygnatura WA.43.63.2024.KW

    W odpowiedzi na wniosek o udzielenie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, który do tutejszej Izby wpłynął dnia 21 października 2024 roku, dotyczący kompetencji Rady Miejskiej do wprowadzania zmian w budżecie JST, uprzejmie informuję.

    Ustawodawca proces tworzenia i wykonywania budżetu powierzył organom gminy, dokonując rozgraniczenia ich kompetencji. Inicjatywa uchwałodawcza to zgodnie z doktryną prawo służące danemu podmiotowi do przedłożenia organowi stanowiącemu projektu uchwały, natomiast kompetencja do podejmowania uchwały oznacza prawo do wyrażenia woli w zakresie tego, co ma być uchwalone. Przepis art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 roku, poz. 1530 ze zm.) stanowi, że inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej, o prowizorium budżetowym, oraz o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast zgodnie z treścią przepisu art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 roku, poz. 1465 ze zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. Kompetencja uchwałodawcza organu stanowiącego do podejmowania uchwał budżetowych nie może być interpretowana zawężająco, wobec powyższego odnosi się ona także do uchwał dotyczących zmian w budżecie w trakcie roku budżetowego. Przepisem wprowadzającym wyjątek od powyższej zasady jest art. 240 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, który stojąc na straży przestrzegania zasady zrównoważonego budżetu stanowi, iż bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Co istotne, z przytoczonego przepisu nie wynika zakaz dokonywania bez zgody organu wykonawczego innych zmian, niż w nim przewidziane. Stanowisko niniejsze potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 28 sierpnia 2014 roku, sygn. akt I SA/Ol 553/14, stwierdzono, że związanie organu stanowiącego inicjatywą uchwałodawczą organu wykonawczego w sprawie zmiany budżetu nie oznacza braku możliwości decydowania przez ten organ o kształcie zaproponowanych zmian w granicach wynikających z dyspozycji art. 240 ust. 2 ustawy o finansach publicznych w przedstawionym powyżej jego rozumieniu. Organ stanowiący może bowiem nie tylko dokonać zmian w uchwale budżetowej, zgodnie z wniesionym projektem tych zmian, bądź zmiany te w całości lub w części odrzucić, lecz także może przesądzić o ostatecznym ich kształcie. Nadto Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 10 lipca 2014 roku, sygn. akt I SA/Sz 153/14, wskazał, że skoro ustawodawca wyraźnie wymienia przypadki, w których organ stanowiący nie może podjąć uchwały sprzecznej ze stanowiskiem organu wykonawczego, należy przyjąć, że we wszystkich pozostałych przypadkach, nie objętych hipotezą przepisu art. 240 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, organ stanowiący może podejmować uchwały niezgodne z wnioskami organu wykonawczego. Również w ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku w wyroku z dnia 10 lipca 2007 roku, sygn. akt I SA/Bk 361/07, prawo do podejmowania uchwały można określić jako prawo do wyrażenia woli w zakresie tego, co ma być uchwalone. Obejmuje ono nie tylko uprawnienie do przyjęcia danego aktu, ale też uprawnienie do decydowania o jego treści. Dlatego też inicjatywa uchwałodawcza, co do zasady nie wiąże organu stanowiącego w tym znaczeniu, że nie pozbawia go możliwości decydowania o treści uchwalanych aktów. Dodać należy także orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2011 r., sygn. akt II GSK 984/10, gdzie wyraźnie stwierdzono, iż organ stanowiący samorządu terytorialnego (rada gminy) może dokonywać zmian w treści przedłożonej mu do uchwalenia uchwały budżetowej, co dotyczy również zmian w budżecie w ciągu roku, o ile nie powodują one zmniejszenia dochodów lub zwiększenia wydatków i jednocześnie zwiększenia deficytu budżetu.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    20.08.2025
    Zwrot VAT w programie "Polski Ład" - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 20 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO-NR.N-432-9/2025
    Czytaj więcej
    20.08.2025
    Finansowanie stowarzyszenia - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 20 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO-NR.N-432-11/2025
    Czytaj więcej
    08.08.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 8 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO.II.025-30/25
    Czytaj więcej
    06.08.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 6 sierpnia 2025 r. sygnatura RIO.II.025-31/25; RIO.II.025-32/25
    Czytaj więcej
    11.07.2025 Podatki
    Jak rozliczyć dofinansowanie do samochodów elektrycznych z programu „NaszEauto” – wyjaśnienia MF
    Czytaj więcej
    26.06.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2025 r sygnatura RIO.II.025-28/25
    Czytaj więcej
    10.06.2025 Obrót gospodarczy
    Podwyższenie kapitału zakładowego a dług - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2025 r. sygnatura RIO-NR.N-432-7/2025
    Czytaj więcej
    28.05.2025
    Zobowiązanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 28 maja 2025 r. sygnatura WA.5210.37.2025.1
    Czytaj więcej
    22.05.2025
    Wyjaśnienia w sprawie wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej i w budżecie - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 22 maja 2025 r. sygnatura WIAS.710.46.2024
    Czytaj więcej
    15.05.2025
    Wyjaśnienie w spawie rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań finansowanych ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 maja 2025 r. sygnatura WI.54.23.2025
    Czytaj więcej
    15.05.2025
    Wyjaśnienie w spawie rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadań finansowanych ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 15 maja 2025 r. sygnatura WI.54.22.2025
    Czytaj więcej
    28.04.2025
    Opłaty wnoszone za wyżywienie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 28 kwietnia 2025 r. sygnatura K.43.18.2025
    Czytaj więcej
    14.04.2025
    Ujmowanie dochodów majątkowych z tytułu dotacji celowej uzyskanej przez jednostkę - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 14 kwietnia 2025 r., sygnatura RP.63.19.2025
    Czytaj więcej
    11.04.2025
    Dokonywanie rozliczenia środków z zaliczki na realizację projektów unijnych na przełomie roku budżetowego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 11 kwietnia 2025 r., sygnatura WA.5210.21.2025
    Czytaj więcej
    04.04.2025
    Wyjaśnienia w sprawie zimowego utrzymania dróg - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 4 kwietnia 2025 r., sygnatura WIAS.710.107.2024
    Czytaj więcej
    04.04.2025
    Obowiązek zwrotu przez gminę otrzymanego dofinansowania w części odpowiadającej odliczonemu podatkowi VAT, naliczonemu od wydatków poniesionych przez gminę na realizację inwestycji objętej dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, a wniesienie infrastruktury aportem do spółki gminnej - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 4 kwietnia 2025 r., sygnatura RP.63.21.2025
    Czytaj więcej
    18.03.2025
    Umowa o udzielenie dotacji - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 18 marca 2025 r. sygnatura K.43.10.2025
    Czytaj więcej
    18.03.2025
    Wyjaśnienia w sprawie interpretacji art. 286 ustawy o finansach publicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 18 marca 2025 r., sygnatura WIAS.710.14.2025
    Czytaj więcej
    17.03.2025
    Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 17 marca 2025 r. sygnatura K.43.8.2025
    Czytaj więcej
    14.03.2025
    Zakres obowiązywania upoważnień udzielonych przez Skarbnika - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 14 marca 2025 r. sygnatura K.43.7.2025
    Czytaj więcej
    13.03.2025 Obrót gospodarczy
    Umowa leasingu operacyjnego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 13 marca 2025 r. sygnatura K.43.9.2025
    Czytaj więcej
    13.03.2025
    Wyjaśnienia w sprawie interpretacji art. 251 ustawy o finansach publicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z dnia 13 marca 2025 r., sygnatura WIAS.710.10.2025
    Czytaj więcej
    10.03.2025
    Status prawny uzyskanych przez gminę środków na dofinansowanie realizacji inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 10 marca 2025 r., sygnatura RP.63.15.2025
    Czytaj więcej
    03.03.2025 Podatki
    Zwrot podatku VAT w programie „Polski Ład” - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 3 marca 2025 r., sygnatura RIO-NR.N-432-4/2025
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.