Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88755)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    13.06.2025

    Postanowienie NSA z dnia 13 czerwca 2025 r., sygn. II OSK 1139/25

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. M. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5 marca 2025 r. sygn. akt II SAB/Ol 150/24 o odrzuceniu skargi A. M. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Olsztyna w zakresie kontroli dokonywanej w budynku postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.

    Uzasadnienie

    Postanowieniem z 5 marca 2025 r., II SAB/Ol 150/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935, z późn. zm.; dalej: p.p.s.a.), odrzucił skargę A. M. (dalej: skarżący) na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Olsztyna (dalej: PINB) w zakresie kontroli dokonywanej w budynku. W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że z przedłożonych akt administracyjnych, pism załączonych do skargi i odpowiedzi skarżącego z 12 lutego 2025 r. wynika, że skarga na bezczynność PINB nie została poprzedzona złożeniem przez skarżącego ponaglenia w trybie art. 37 k.p.a. do organu wyższego stopnia. Sąd I instancji wyjaśnił, że wbrew stanowisku skarżącego, pismo z 4 marca 2024 r. nie jest ponagleniem, lecz skargą, o której mowa w art. 227 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Jak zaś wynika z cytowanego art. 37 § 1 k.p.a. ponaglenie służy stronie postępowania. Zgodnie z art. 28 k.p.a. stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Legitymacja strony jest ściśle związana z przedmiotem postępowania. Jak jednoznacznie wynika z art. 52a ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 z późn. zm.) postępowania uregulowane w rozdziale 5b "Postępowanie w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy" wszczyna się z urzędu. Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego może wystąpić do organu nadzoru budowlanego z żądaniem wszczęcia uproszczonego postępowania legalizacyjnego (ust. 2). Zdaniem Sądu I instancji pismo skarżącego z 4 marca 2024 r. nie mogło być potraktowane jako ponaglenie, gdyż wcześniejsze pisma skarżącego, do których odnosił się PINB w zawiadomieniu z 15 lutego 2024 r., nie wszczęły żadnego postępowania administracyjnego. Zasadnie więc w zawiadomieniu o sposobie rozpatrzenia skargi WINB wyjaśnił, że "odwołanie" skarżącego zostało potraktowane jako skarga i rozpatrzone zostało w trybie skargowym (art. 227 i nast. k.p.a.). Sąd I instancji zauważył, że skarżący nie kwestionował przed organem administracji prawidłowości zakwalifikowania jego pisma zatytułowanego "odwołanie" jako skargi a nie ponaglenia. Sąd I instancji uznał, że skoro przed złożeniem skargi nie zostały wyczerpane przysługujące skarżącemu środki zaskarżenia to skargę jako niedopuszczalną należało odrzucić.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Nowe zasady uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce od 1 czerwca 2025 r. – na czym polegają zmiany
    • Deregulacja prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego – co się zmieni
    • Odwołanie od decyzji ZUS – co może zrobić płatnik składek
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 53 182 185
    • USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego Art./§ 37
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.