Postanowienie NSA z dnia 4 czerwca 2025 r., sygn. III FSK 96/25
Dnia 4 czerwca 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogusław Dauter po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 września 2024 r., sygn. akt I SA/Gl 46/24 w sprawie ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Burmistrza W. z dnia 29 listopada 2023 r., nr Fn.310.1.2023 w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości postanawia uchylić zaskarżone postanowienie w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 24 września 2024 r., I SA/Gl 46/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę Gminy W. na interpretację indywidualną Burmistrza W. z 29 listopada 2023 r., w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
W uzasadnieniu postanowienia sąd pierwszej instancji wskazał, że należy odrzucić skargę wniesioną do sądu, w sprawie w której organ gminy mającej status podatnika podatku od nieruchomości, zwrócił się do siebie samego jako do organu interpretacyjnego, o wydanie interpretacji indywidualnej na rzecz tejże gminy, w związku z jej obowiązkami podatkowymi wobec organu gminy jako organu podatkowego. Stosownie bowiem do art. 50 § 1 p.p.s.a. w związku z art. 14j § 3 o.p. oraz art. 14k § 1 i § 3 o.p. skarga gminy na pisemną interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez organ wykonawczy tej gminy jest niedopuszczalna. W sytuacji, w której organ wykonawczy gminy działa równocześnie w roli: organu reprezentującego podatnika na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm., dalej: "u.s.g."), organu podatkowego na podstawie art. 1c ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 70 ze zm., dalej: "u.p.o.l.") oraz organu interpretacyjnego na podstawie 14j § 1 o.p. – spór o poprawność interpretacji indywidualnej ma charakter pozorny. Zakres i treść obowiązków gminy wynikających z przepisów prawa podatkowego, będzie w takiej sytuacji ustalany przez samą gminę w ramach przysługującego jej władztwa administracyjnego. Władztwo to realizowane jest przez organ wykonawczy gminy, który działa w charakterze organu podatkowego oraz organu interpretacyjnego, będąc równocześnie organem gminy jako podatnik. W ocenie sądu pierwszej instancji nie sposób przy tym zakładać, że udzielając interpretacji indywidualnej organ gminy może względem tej jednostki działać niezgodnie z prawem, kierując się własnym odrębnym interesem albo interesem fiskalnym gminy. W związku z powyższym samo posiadanie przez gminę statusu podatnika podatku od nieruchomości, nie daje jej legitymacji do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na interpretację indywidualną, którą wydał dla niej jej organ wykonawczy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
