Postanowienie NSA z dnia 28 maja 2025 r., sygn. I GZ 189/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Smoleń po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia M. P. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 listopada 2024 r. sygn. akt V SA/Wa 1189/24 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi M. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie z dnia 1 lutego 2024 r. nr SKO/I/I/2127/2023 w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu postanawia: oddalić zażalenie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 1189/24, odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi M. P. (skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie (organ) z dnia 1 lutego 2024 r. nr SKO/I/I/2127/2023 w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że skarżąca w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na ww. decyzję organu wniosła o wstrzymanie jej wykonania. W uzasadnieniu wniosku wskazała, że prowadzi dwie placówki oświatowe - niepubliczny punkt przedszkolny oraz niepubliczne przedszkole. W jej ocenie prowadzenie placówki oświatowej jest specyficznym typem działalności i nie jest to działalność nastawiona na zysk. Wykonanie zaskarżonej decyzji niesie za sobą ryzyko sprzeniewierzania celów realizowanych w ramach współfinansowanych działań, które nie mają charakteru stricte gospodarczego, lecz są w interesie szeroko rozumianego interesu publicznego. Wysokość wpływów z tytułu dotacji pozwala na realizację zobowiązań w podstawowym zakresie działania placówek lub też w zależności od wpływów danego miesiąca, zasilana jest wpływami z opłat rodziców, celem realizowania terminowych opłat wobec kontrahentów. Otrzymywane dofinansowanie nie jest wystarczające do pokrycia całych kosztów utrzymania działalności oświatowej prowadzonej przez skarżącą. W wyniku tego, praktycznie wszystkie bieżące wpłaty dokonywane przez rodziców przekazywane są na bieżące prowadzenie takiej działalności, a w pozostałym zakresie skarżąca jest zobowiązana pokrywać koszty tej działalności środkami z innych źródeł, w tym środkami własnymi. Ewentualna kwota do zwrotu stanowi znaczne środki finansowe, których uzbieranie może być szczególnie utrudnione, a jej jednorazowa egzekucja niesie za sobą prawdopodobieństwo graniczące z pewnością natychmiastowej likwidacji prowadzonych placówek oświatowych, których ponowne otwarcie będzie się wiązało ze znacznym utrudnieniem, bądź będzie niemożliwe. Niebagatelna jest również - z perspektywy skarżącej - wysokość zakwestionowanej w toku postępowania administracyjnego kwoty do zwrotu, która wraz z odsetkami wynosi około 126 000 zł. W konsekwencji powyższego, konieczność wykonania zaskarżonej decyzji doprowadzi do sytuacji, w której de facto skarżąca zmuszona będzie do zamknięcia prowadzonych przez siebie placówek edukacyjnych. Zamknięcie placówek spowoduje niezwykle istotne konsekwencje dla dzieci uczęszczających do przedszkoli, ich rodziców, jak również pracowników i współpracowników placówek.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
