Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. III OSK 973/23
Dnia 21 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Sławomir Pauter po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 2526/22 w sprawie ze skargi Gminy [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 29 września 2022 r. nr DKO-WOK.401.212.2022.kk w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 2526/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 29 września 2022 r. nr DKO-WOK.401.212.2022.kk w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej, uchylił zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 1 października 2018 r. nr DL-DI.7062.14.2017 (pkt 1); umorzył postępowanie administracyjne (pkt 2); zasądził od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz Gminy [...] kwotę 4.641 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (pkt 3).
U podstaw rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.
Decyzją z dnia 1 października 2018 r. nr DL-DI.7062.14.2017, wydaną na podstawie art. 9z ust. 2 pkt 2 i ust. 3 oraz art. 9zb ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 1454 ze zm., dalej w skrócie: "u.c.p.g."), [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (dalej w skrócie: "DWIOŚ") wymierzył Gminie [...] administracyjną karę pieniężną w wysokości 34.683 zł za niewykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 3c u.c.p.g.
Strona odwołała się od w/w decyzji, wnosząc o jej uchylenie i umorzenie postępowania oraz zarzucając naruszenie art. 9r ust. 1 i 2 u.c.p.g., a także art. 32 ust. 1 i art. 86 Konstytucji RP. Strona wskazała m.in., że już w pierwszej korekcie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za rok 2014, nie zostały uwzględnione odpady o kodzie 19 12 12, co nie było kwestionowane przez adresata sprawozdania. W korekcie tej poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania w 2014 r. został ustalony na 0%, co uwzględniało stanowisko wyrażone w piśmie Marszałka Województwa [...] z dnia 10 kwietnia 2015 r. nr DOW-S-I.7012.1.2014.AM, kierowanym do Ministra Środowiska. Ponadto korekta sprawozdania z wyjaśnieniami została uznana za prawidłową, na co dowodem jest "Adnotacja z czynności kontrolnych opartych na analizie dokumentacji DL D485/2015", sporządzona w dniu 21 sierpnia 2015 r., w której stwierdzono, że sprawozdanie zostało sporządzone rzetelnie, a Gmina osiągnęła wymagane poziomy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
