Wyrok NSA z dnia 18 października 2024 r., sygn. I OSK 2332/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Joanna Skiba Protokolant: starszy asystent sędziego Maciej Kozłowski po rozpoznaniu w dniu 18 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Rodziny i Polityki Społecznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 czerwca 2022 r., sygn. akt I SA/Wa 632/22 w sprawie ze skargi K. M. na decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia wychowawczego w formie dodatku dyferencyjnego 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na rzecz K. M. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 czerwca 2022 r. sygn. akt I SA/Wa 632/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi K. M., uchylił decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2022 r. oraz decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 8 listopada 2021 r. w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia wychowawczego w formie dodatku dyferencyjnego.
Wydanie wyroku poprzedzały następujące ustalenia faktyczne i prawne:
W dniu 30 kwietnia 2021 r. skarżąca złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego na dziecko J. B., oświadczając że P. B. – ojciec dziecka, od 2009 r. zamieszkuje na terytorium Republiki Federalnej Niemiec.
W dniu 4 maja 2021 r. wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego z dnia 30 kwietnia 2021 wraz z załącznikami, został przekazany do Wojewody Pomorskiego.
Wojewoda Pomorski decyzją z dnia 8 listopada 2021 r. odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia, wskazując że ojciec dziecka jest osobą aktywną zawodowo na terytorium Niemiec, a skarżąca jest osobą nieaktywną zawodowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tej sytuacji państwem właściwym do rozpatrzenia wniosku na zasadzie pierwszeństwa, będą Niemcy. Jednocześnie organ poinformował, że złożony przez skarżącą wniosek w Polsce, został przekazany do instytucji niemieckiej celem rozpatrzenia go tak, jakby został złożony bezpośrednio w ww. instytucji, zgodnie z art. 68 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 29 kwietnia 2004 r. nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
