Wyrok NSA z dnia 17 października 2024 r., sygn. II GSK 1299/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 maja 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 651/22 w sprawie ze skargi R. D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 5 marca 2020 r. nr 1401-IOA.4246.6.2020.BM w przedmiocie kary pieniężnej za urządzanie gier na automatach bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. D. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie 8100 (słownie: osiem tysięcy sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 maja 2023 r., sygn. akt V SA/Wa 651/22 oddalił skargę R.D. (dalej: strona, skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej: Dyrektor IAS, DIAS) z 5 marca 2020 r. utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika [...] Urzędu Celno - Skarbowego w [...] (dalej: Naczelnik [...]UC-S) z 28 listopada 2019 r. wymierzającą stronie karę pieniężną w wysokości 900.000 zł z tytułu urządzania gier hazardowych bez koncesji, zezwolenia lub dokonania wymaganego zgłoszenia na automatach do gier: BLACK HORSE bez numeru, HOT SPOT ADMIRAL bez numeru, SUPER BANK bez numeru, BLACK HORSE bez numeru, HOT SPOT PLATIN bez numeru, BLACK HORSE nr [...]1, BLACK HORSE nr [...]2, HOT SPOT PLATIN bez numeru, HOT SPOT PLATIN bez numeru, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy z 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2019r. poz. 847 z późn. zm.; dalej: u.g.h.). Podstawą wymierzenia kary były ustalenia kontroli z zakresu urządzania gier hazardowych, przeprowadzonej 16 lutego 2018 r. w lokalu przy ul. [...] w miejscowości B., podczas której w lokalu, którego część – 16 m2 wynajmowała strona, stwierdzono dziewięć włączonych wyżej opisanych automatów, stanowiących własność strony i będących w jego dyspozycji. Kontrolujący przeprowadzili oględziny zewnętrzne automatów oraz oględziny wewnętrzne tychże automatów (za wyjątkiem automatu SUPER BANK bez numeru, którego nie udało się otworzyć), opisane w protokole oględzin z 16 lutego 2018 r. oraz eksperyment procesowy, które udowodniły hazardowy charakter ww. urządzeń w rozumieniu art. 2 ust. 3-5 u.g.h. (w automatach znajdowały się inne środki pieniężne, niż tylko użyte przez kontrolujących, urządzenia posiadały: monitory (automat o nazwie SUPER BANK bez numeru, posiadał mechaniczne bębny z kolorowymi znakami graficznymi), panele sterowania z przyciskami, wrzutniki monet, akceptory banknotów). Lokal ten nie był kasynem gry. Strona aktywnie uczestniczyła w urządzaniu gier na opisanych automatach, gdyż także zorganizowała miejsce, tj. w kontrolowanym lokalu zainstalowała na trwałe opisane automaty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
