Wyrok NSA z dnia 20 września 2024 r., sygn. I OSK 1210/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Niczyporuk Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 września 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. akt III SA/Lu 429/23 w sprawie ze skargi P. S. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 18 stycznia 2024 r., III SA/Lu 429/23 oddalił skargę P. S. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...] czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej (pkt I.) oraz rozstrzygnął o kosztach nieopłaconej pomocy prawnej świadczonej z urzędu (pkt II.).
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy:
Na podstawie decyzji Starosty C. z dnia [...] kwietnia 2023 r. P. S. został uznany za osobę bezrobotną, począwszy od 18 kwietnia 2023 r. z prawem do zasiłku dla bezrobotnych. Jednocześnie P.S. został poinformowany o kolejnym terminie wizyty w Powiatowym Urzędzie Pracy w C. w dniu 16 maja 2023 r. Został również pouczony, że w przypadku nieobecności w tym dniu i niepowiadomienia w okresie do 7 dni o uzasadnionej przyczynie niestawiennictwa, zostanie pozbawiony statusu osoby bezrobotnej. W wyznaczonym terminie P. S. nie stawił się na obowiązkowej wizycie w urzędzie pracy i nie poinformował o przyczynie swojego nieobecności. W związku z tym decyzją Starosty C. z dnia [...] maja 2023 r. został pozbawiony statusu osoby bezrobotnej z dniem 16 maja 2023 r. na okres 120 dni. Decyzji tej nadany został rygor natychmiastowej wykonalności. P. S. wniósł odwołanie od powyższej decyzji podnosząc, że jego nieobecność wynikała z choroby. Wniósł o przywrócenie mu statusu osoby bezrobotnej. Do odwołania załączył zaświadczenie lekarskie wystawione w dniu 29 maja 2023 r., z którego wynikało, że był on niezdolny do pracy w dniach 16 – 17 maja 2023 r. Przywołaną na wstępie decyzją z dnia [...] czerwca 2023 r. Wojewoda Lubelski utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu organ odwoławczy przywołał treść art. 33 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2023.735 ze zm.), dalej jako "u.p.z.", wyjaśniając, że pozbawia się statusu bezrobotnego osoby, która nie stawiła się w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomiła w okresie do 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa. Przy czym wskazana przez bezrobotnego przyczyna niestawiennictwa winna uzasadniona a bezrobotny winien zawiadomić o niej urząd pracy w okresie 7 dni. Dopiero przy łącznym spełnieniu tych warunków, nie dochodzi do pozbawienia bezrobotnego posiadanego statusu. Organ odwoławczy wskazał, że nieobecność w urzędzie pracy w dniu 16 maja 2023 r. została uzasadniona chorobą, co potwierdza zaświadczenie lekarskie z dnia 29 maja 2023 r., co oznacza, że niestawiennictwo w dniu wyznaczonej wizyty można uznać za uzasadnione. Jednak, w celu zachowania statusu bezrobotnego, niezbędne jest równoczesne dopełnienie drugiego warunku określonego przez art. 33 ust. 4 pkt 4 u.p.z., tj. powiadomienia o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa w okresie do 7 dni, liczonych po dniu wyznaczonej wizyty. Strona, pomimo prawidłowego pouczenia o tym obowiązku, nie poinformowała organu o przyczynie swojej nieobecności, a powody nieobecności podała dopiero w odwołaniu wniesionym w dniu 30 maja 2023 r., po doręczeniu jej w dniu 29 maja 2023 r. decyzji organu I instancji. Powyższe oznacza, że nie został wypełniony warunek wskazany w art. 33 ust. 4 pkt 4 u.p.z. Organ odwoławczy wskazał również, że pojęcie "powiadomienia" użyte w powyższym przepisie nie oznacza konieczności osobistego stawienia się bezrobotnego w urzędzie pracy w okresie do 7 dni w celu usprawiedliwienia niestawiennictwa w dniu ustalonej wizyty. W różnych okolicznościach życiowych osobiste stawienie się w tym terminie może być utrudnione, czy niekiedy wręcz niemożliwe, dlatego też forma "powiadomienia" może być dowolnie wybrana przez bezrobotnego i może nastąpić zarówno przez osobiste zgłoszenie się do urzędu, jak i za pośrednictwem poczty, telefonicznie, elektronicznie lub przez osoby trzecie, np. innych domowników. Istotne jest jednak, aby do tego powiadomienia dochodziło zawsze w okresie do 7 dni od dnia wyznaczonej wizyty.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
