Wyrok NSA z dnia 10 września 2024 r., sygn. II GSK 2123/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia del. WSA Marek Krawczak Protokolant asystent sędziego Magdalena Czyżewska po rozpoznaniu w dniu 10 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 2467/20 w sprawie ze skargi E. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężna za przejazd po drodze krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. odstępuje od zasądzenia od E. B. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 7 kwietnia 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 2467/20, oddalił skargę E.B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] września 2020 r.,
nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drodze krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Urządzenia kontrolne zainstalowane na bramownicach
nr S06_0326,3_PEF_0(1128) i nr S06_0326,3_PEF_0(128) znajdujące się w pasie drogowym płatnego odcinka drogi krajowej nr S6 Gdynia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 468) - połączenie z autostradą A1 - 27 sierpnia 2019 r. o godzinie 06:41:39 oraz o godzinie 07:25:06 zarejestrowały przejazdy pojazdu samochodowego o numerze rejestracyjnym [...] poruszającego się wraz z przyczepą o numerze rejestracyjnym [...]. Z informacji znajdujących się w systemie elektronicznego poboru opłat wynika, że wymieniony zespół pojazdów nie został wyposażony w jednostkę pokładową viaBox, służącą do naliczania i pobierania opłaty za przejazd po drogach krajowych, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej (tj. Dz.U. z 2022 poz. 2539 dalej: rozporządzenie Rady Ministrów z 22 marca 2011 r.), o której mowa w art. 13i ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 ze zm., dalej: u.d.p.), co skutkowało naruszeniem obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Przejazdy zostały udokumentowany zdjęciami z urządzeń kontrolnych zainstalowanych na bramownicach. Ponadto z informacji zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że dopuszczalna masa całkowita kontrolowanego zespołu pojazdów przekraczała 3,5 tony, a jego właścicielem w chwili powstania naruszenia był E.B. (dalej także: strona, skarżący).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
