Wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 2025 r., sygn. II GSK 2172/21
Strajk pilotów i stewardes, zorganizowany przez Międzyzwiązkowy Komitet Strajkowy - będący zdarzeniem, które ze względu na swój charakter lub swoje źródło - nie wpisuje się w ramy normalnego wykonywania działalności danego przewoźnika lotniczego i nie pozwala mu na skuteczne nad nim panowanie -należy uznać za nadzwyczajną okoliczność w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004, wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za odwołanie lotu. Taki strajk ma charakter zewnętrzny, niezależny od przewoźnika lotniczego i nie będący pod jego kontrolą.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz (spr.) Sędzia NSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Sędzia del. WSA Izabella Janson Protokolant asystent sędziego Maciej Pleban po rozpoznaniu w dniu 29 kwietnia 2025 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 czerwca 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 2084/20 w sprawie ze skargi B.W. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 października 2020 r. nr ULC-KOPP/0262-14724/03/18 w przedmiocie stwierdzenia braku naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów rozporządzenia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od B.W. na rzecz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 23 czerwca 2021 r., sygn. akt VII SA/Wa 2084/20, oddalił skargę B. W. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 października 2020 r. nr ULC-KOPP/0262-14724/03/18 w przedmiocie stwierdzenia braku naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów rozporządzenia nr 261/2004.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
I
Pismem z dnia 29 listopada 2018 r. B. W. (dalej: skarżący lub strona) wniósł do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej: Prezes ULC, organ) skargę dotyczącą naruszenia przez przewoźnika lotniczego – P. S.A. z siedzibą w W. (dalej: przewoźnik lotniczy, uczestnik postępowania), przepisów rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie nr 295/91 (Dz. U. UE L 46 z 17 lutego 2004 r.; dalej: rozporządzenie nr 261/2004), w odniesieniu do lotu z dnia 26 października 2018 r. na trasie Szczecin Goleniów (SZZ) – Warszawa (WAW) o oznaczeniu kodowym LO3938, poprzez niewywiązanie się z obowiązków ciążących na nim w wypadku odwołania lotu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
