Wyrok SN z dnia 13 lutego 2025 r., sygn. III USKP 128/23
Przy ustalaniu właściwego ustawodawstwa w sprawach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego sąd obowiązany jest rozpoznać wszystkie podniesione przez strony podstawy prawne, w szczególności art. 13 ust. 1 lit. b (ii) rozporządzenia (WE) nr 883/2004, gdy strona powołuje się na wykonywanie pracy w dwóch lub więcej państwach członkowskich przez osobę zatrudnioną u pracodawców mających siedzibę w jednym państwie, przy czym zastosowanie przepisów prawa materialnego wymaga pełnego ustalenia stanu faktycznego, w tym rzeczywistego charakteru wykonywanej pracy i miejsca jej świadczenia.
Teza AI
Istota problemu
Główny problem prawny dotyczył właściwej wykładni i zastosowania przepisów rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w zakresie ustalenia właściwego ustawodawstwa w sytuacji, gdy ubezpieczony wykonywał pracę w więcej niż jednym państwie członkowskim UE. Spór koncentrował się wokół kwestii, czy w przypadku P.W. należy zastosować art. 11 ust. 3 lit. a (wykonywanie pracy wyłącznie na terytorium jednego państwa), art. 12 ust. 1 (delegowanie pracownika przez pracodawcę normalnie prowadzącego działalność w kraju wysyłającym), czy art. 13 ust. 1 lit. b (ii) rozporządzenia (wykonywanie pracy w dwóch lub więcej państwach członkowskich przez osobę zatrudnioną u pracodawców mających siedzibę w jednym państwie). Problem wynikał z niejednoznacznych ustaleń faktycznych dotyczących rzeczywistego charakteru wykonywanej pracy oraz działalności pracodawców.
Rozstrzygnięcie
Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania, uznając skargę kasacyjną za uzasadnioną. Sąd wskazał, że Sąd Apelacyjny błędnie pominął przy ustalaniu sytuacji ubezpieczonego przepis art. 13 ust. 1 lit. b (ii) rozporządzenia nr 883/2004, koncentrując się wyłącznie na art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia. W uzasadnieniu podkreślił, że przedmiot sporu wyznacza zaskarżona decyzja organu rentowego, która odnosiła się do niepodlegania ustawodawstwu polskiemu na podstawie art. 11 ust. 3 lit. a, podczas gdy odwołujący się powoływał art. 13 ust. 1 lit. b (ii). Sąd stwierdził również, że dotychczasowe ustalenia faktyczne nie pozwalają na określenie, czy zainteresowany wykonywał pracę wyłącznie w jednym kraju, czy w dwóch lub więcej państwach członkowskich, co uniemożliwia prawidłową subsumcję.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
