Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606555)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    06.02.2025

    Wyrok SN z dnia 6 lutego 2025 r., sygn. I USKP 119/23

    Przepisy art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, ograniczające wysokość emerytury i renty do przeciętnych świadczeń z ZUS, nie mogą być stosowane w przypadku funkcjonariuszy posiadających znaczny okres służby po 31 lipca 1990 r., gdyż prowadzi to do naruszenia zasad konstytucyjnych, w szczególności proporcjonalności, równego traktowania i prawa do zabezpieczenia społecznego, natomiast obniżenie świadczeń na podstawie art. 15c ust. 1 pkt 1 za okresy służby na rzecz totalitarnego państwa pozostaje zgodne z zasadą sprawiedliwości społecznej wyrażoną przez ustawodawcę.

    Teza AI

    Streszczenie

    Istota problemu

    Główny problem prawny dotyczył właściwej wykładni i zastosowania przepisów ustawy dezubekizacyjnej z 16 grudnia 2016 r., w szczególności art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej w kontekście ograniczenia wysokości emerytury i renty policyjnej do poziomu przeciętnych świadczeń z ZUS. Spór koncentrował się wokół kwestii, czy ubezpieczona pełniąca służbę w Wydziale Łączności WUSW (zaliczoną do służby na rzecz totalitarnego państwa na podstawie art. 13b ustawy) powinna mieć ograniczone świadczenia do przeciętnych kwot ZUS, mimo znacznego okresu służby po 1990 r. Problem dotyczył konstytucyjności mechanizmu "gilotyny" (limitowania świadczeń) oraz relacji między zasadą sprawiedliwości społecznej a indywidualną oceną charakteru służby funkcjonariusza.

    Rozstrzygnięcie

    Sąd Najwyższy częściowo uchylił zaskarżony wyrok, uznając za niekonstytucyjne stosowanie art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy w przypadku ubezpieczonej. W uzasadnieniu wskazał, że przepisy te naruszają art. 2, art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP poprzez nieuzasadnione ograniczenie świadczeń do przeciętnych kwot ZUS. Sąd podkreślił, że mechanizm "gilotyny" prowadzi do karania finansowego tych, którzy relatywnie najkrócej służyli totalitarnemu państwu, a swój staż emerytalny wypracowali po jego upadku. Jednocześnie Sąd utrzymał zastosowanie art. 15c ust. 1 pkt 1 (obniżenie do 0% za okresy służby na rzecz totalitarnego państwa), uznając, że zgodność tej regulacji z Konstytucją powinna ocenić Trybunał Konstytucyjny.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.