Postanowienie NSA z dnia 29 kwietnia 2025 r., sygn. II GZ 186/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Kręcisz po rozpoznaniu w dniu 29 kwietnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia Głównego Inspektora Farmaceutycznego na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 stycznia 2025 r., sygn. akt V SA/Wa 3357/24 w zakresie wstrzymania wykonania decyzji w sprawie ze skargi R. N. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 15 października 2024 r. nr POD.503.233.2021.KSI.10 w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
W skardze na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 15 października 2024 r. nr POD.503.233.2021.KSI.10 w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej, skarżący R. N. wystąpił z wnioskiem o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. Uzasadniając wniosek skarżący wskazał, że za jego zasadnością przemawia niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody w postaci: utraty płynności finansowej, koszty utrzymania zamkniętej apteki, konieczność natychmiastowej spłaty kredytu kupieckiego, łączne koszty zaprzestania działalności apteki, łączne koszty uwzględniające wszystkie pozycje kosztowe. Wskazał również na nieodwracalne skutki wykonania decyzji, tj. przeterminowanie produktów leczniczych i ryzyko trwałej utraty pacjentów i personelu apteki. Do skargi skarżący załączył dokumenty na poparcie wniosku.
Pismem procesowym z dnia 27 listopada 2024 r. skarżący uzupełnił skargę, w tym argumentację wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji. Skarżący podniósł, że za uwzględnieniem wniosku przemawiają następujące okoliczności: utrudnienie dostępu do apteki lokalnej społeczności, konieczność zwolnienia pracowników, trudność w ewentualnym odzyskaniu pozycji rynkowej w miejscowości, wysokie koszty w czasie niefunkcjonowania apteki, utrata płynności finansowej, konieczność spłaty kredytu kupieckiego po zaprzestaniu działalności, koszt utylizacji magazynu apteki, konieczność ponoszenia wysokich kosztów stałych (koszty: najmu, ogrzewania, energii elektrycznej, opłaty handlowej, obsługi skomputeryzowanego systemu aptecznego, usług telekomunikacyjnych, materiałów biurowych, obsługi księgowej, pracownicze). Łącznie według szacunków skarżącego, suma kosztów i utraconych korzyści (braku możliwości realizacji sprzedaży) wynoszą 4 259 071 zł rocznie. Powyższe rodzi zdaniem skarżącego ryzyko konieczności ogłoszenia upadłości. Do pisma skarżący załączył dokumenty na poparcie przedstawionych argumentów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
