Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.04.2025

    Postanowienie NSA z dnia 25 kwietnia 2025 r., sygn. II GZ 189/25

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia R. w D. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 stycznia 2025 r. sygn. akt VI SA/Wa 3805/24 w przedmiocie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi R. w D. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 28 sierpnia 2024 r., nr LOB.501.611.2024.ULC.2 w przedmiocie kary pieniężnej za nieprzekazanie przez przewoźnika informacji dotyczącej lotu postanawia: oddalić zażalenie.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 8 stycznia 2025 r. r., sygn. akt VI SA/Wa 3805/24, odmówił R. w D. (strona skarżąca, strona, skarżąca, spółka) wstrzymania wykonania objętej jego skargą decyzji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (organ) z dnia 28 sierpnia 2024 r. w przedmiocie kary pieniężnej za nieprzekazanie przez przewoźnika informacji dotyczących lotu.

    Sąd I instancji wskazał, że w ww. skardze wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie strona skarżąca zawarła wniosek o wstrzymanie zaskarżonej decyzji.

    W uzasadnieniu wniosku strona wskazała, że organ nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 18.000 zł, jednakże w tym samym czasie doszło do nałożenia na skarżącą także 74 innych decyzji, nakładających administracyjną karę pieniężną, na łączną kwotę 1.341.000,00 zł, wskazała nadto, że wszystkie kary pieniężne zostały nałożone po upływie 5 lat od daty wykonania lotu. skarżąca wskazała także, że organ na dzień sporządzenia skargi nałożył na nią łącznie 285 decyzji nakładających administracyjne kary pieniężne na łączną sumę wynoszącą ponad 5 milionów złotych, tj. 5.184.000,00 zł, zaś z wiedzy skarżącej wynika, że w dalszym ciągu prowadzone są setki postępowań mogących zakończyć się nałożeniem na nią administracyjnych kar pieniężnych. Zdaniem skarżącej może to skutkować obciążeniem jej roszczeniami opiewającymi na wiele milionów złotych, zaś z perspektywy możliwości finansowych skarżącej jest to znacząca kwota, a wykonanie zaskarżonej decyzji z pewnością naraziłoby przewoźnika na poniesienie dodatkowych kosztów, jak choćby koszty prowadzenia egzekucji. Ponadto, z uwagi na fakt, że skarżąca jest spółką prawa irlandzkiego, ewentualny zwrot wyegzekwowanych kwot w razie uchylenia skarżonej decyzji prowadzić może do powstania po jej stronie straty materialnej spowodowanej koniecznością co najmniej dwukrotnego przewalutowania zwracanej kwoty. Skarżąca wskazała nadto na inne prowadzone wobec niej postępowania administracyjne, w szczególności podjęcie w ostatnim czasie zawieszonych postępowań w sprawach nakładania kar za nieprzekazywanie danych PNR w początkowym okresie implementowanie do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/681 z dnia 27 kwietnia 2016 r. i budowania systemów informatycznych służących przekazywaniu danych, które szacunkowo dla całej branży lotniczej mają wynosić 3.600.000.000,00 zł. Dodała, że nawet hipotetyczne wydanie korzystnego dla niej rozstrzygnięcia tut. Sądu nie będzie mogło być wynagrodzone przez późniejszy zwrot spełnionego lub wyegzekwowanego świadczenia, ani też nie przyczyni się w żaden sposób do przywrócenia kondycji finansowej skarżącej do stanu pierwotnego. Zdaniem skarżącej na dzień wniesienia skargi nie jest możliwe wykazanie odpowiednimi dokumentami, jaki dokładnie wpływ będzie miało nałożenie na nią tak dużej liczny kar pieniężnych, bowiem ich ostateczna suma nie jest znana. W ocenie skarżącej suma kar opiewająca na wiele milionów złotych musi wpłynąć na kondycję finansową przedsiębiorstwa funkcjonującego na zasadach rynkowych, w szczególności przewoźnika lotniczego, którego działalność wiąże się z koniecznością bieżącej regulacji należności m.in. za leasing maszyn lotniczych czy też uiszczania opłat oraz podatków lotniskowych.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 61
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.