Wyrok NSA z dnia 21 maja 2024 r., sygn. II OSK 773/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie: sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 listopada 2022 r. sygn. akt II SA/Ol 583/22 w sprawie ze skargi M.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 17 maja 2022 r. znak: SKO.73.548.2021 w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 22 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Ol 583/22, oddalił skargę M.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie (dalej: SKO) z dnia 17 maja 2022 r. nr SKO.73.548.2021 w przedmiocie warunków zabudowy.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
M.W. w dniu 24 marca 2017 r. wniósł o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku przystani turystyki wodnej na działce nr [...] w obrębie geodezyjnym L., gmina S. Co istotne inwestycja znajduje się w granicach Obszaru Chronionego Krajobrazu Pojezierza Olsztyńskiego ustanowionego uchwałą Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 27 września 2016 r., nr XX/470/16 w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Pojezierza Olsztyńskiego (Dz.U. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2016 r. poz. 4171), dalej jako: "uchwała". Na tym obszarze obowiązuje zakaz lokalizowania obiektów budowlanych w pasie o szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 8 uchwały. Natomiast wyjątki od powyższego zakazu wymienione w § 5 ust. 7 punkty 3, 4 i 5 tejże uchwały nie mają zastosowania do działki nr [...], gdyż nie znajduje się ona na obszarze zwartej zabudowy wsi w granicach określonych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy S., jak również z działek bezpośrednio przylegających tylko działka nr [...] jest zabudowana budynkiem gospodarczym (brak wydanej decyzji o ustaleniu warunków zabudowy jak również decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego), natomiast działka nr [...] jest niezabudowana. Na wnioskowanej działce nr [...] znajduje się budynek w budowie (stan surowy otwarty), dla którego nie wydano decyzji o ustaleniu warunków zabudowy jak również decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Niniejsza sprawa była wielokrotnie przedmiotem kontroli organów administracyjnych oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Ponadto organy współdziałające tj. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie (dalej: RDOŚ) oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie (dalej: GDDKiA) postanowieniami także odmówiły uzgodnienia projektu decyzji. Powyższe postanowienia nie zostały zaskarżone.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
