Wyrok SN z dnia 25 marca 2025 r., sygn. II USKP 102/23
Przepis art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej (mechanizm "gilotyny") nie może być stosowany wobec funkcjonariuszy, którzy nabyli podstawowy przywilej emerytalny z tytułu służby w demokratycznym państwie prawa, gdyż jego zastosowanie narusza zasady konstytucyjne, w szczególności równego traktowania, prawa własności i zabezpieczenia społecznego, przy czym kwalifikacja służby jako pełnionej na rzecz totalitarnego państwa wymaga indywidualnej oceny wszystkich okoliczności sprawy, a nie może opierać się wyłącznie na domniemaniach opartych na formalnej przynależności do określonych jednostek, szczególnie gdy nie ustalono faktów dotyczących rzeczywistego charakteru wykonywanych zadań.
Teza AI
Istota problemu
Główny problem prawny dotyczył właściwego stosowania przepisów ustawy dezubekizacyjnej z 16 grudnia 2016 r., w szczególności art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej w kontekście funkcjonariusza służącego w Wydziale "B" SB. Spór koncentrował się wokół kilku kwestii: czy służba w Wydziale "B" SB (zajmującym się obserwacją zewnętrzną) stanowi służbę na rzecz totalitarnego państwa, czy mechanizm "gilotyny" ograniczający świadczenia do przeciętnych kwot ZUS jest konstytucyjny, oraz problemów proceduralnych związanych z oceną dowodów i ustaleniami faktycznymi. Dodatkowy problem dotyczył kwestii, czy funkcjonariusz, który przeszedł pozytywną weryfikację w 1990 r. i następnie służył w Policji przez 15 lat, może być objęty mechanizmem ograniczającym świadczenia za okres służby po transformacji ustrojowej.
Rozstrzygnięcie
Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu wskazał na uchybienia proceduralne Sądu Apelacyjnego, w tym nieprawidłowe uznanie za fakty notoryjne okoliczności dotyczących działalności Wydziału "B" SB oraz błędy w uzasadnieniu (pomylenie danych osobowych). Sąd potwierdził linię orzeczniczą dotyczącą niekonstytucyjności art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, podkreślając, że mechanizm "gilotyny" narusza art. 2, art. 32, art. 64 i art. 67 Konstytucji RP. Wskazał, że ubezpieczony nabył podstawowy przywilej emerytalny (możliwość przejścia na emeryturę po 15 latach służby) z tytułu służby w demokratycznym państwie prawa, a nie z tytułu służby na rzecz totalitarnego państwa. Sąd odrzucił również zarzuty dotyczące naruszenia prawa UE i zasady ne bis in idem.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
