Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 743/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia del. WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 grudnia 2022 r. sygn. akt III SA/Kr 1465/22 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w Krakowie na uchwałę Rady Miejskiej w N. z dnia [...] sierpnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, wyrokiem z 22 grudnia 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 1465/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Krakowie, stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w N. z dnia 2 sierpnia 2018 r., nr [...], w przedmiocie określenia zasad ustalenia na terenie gminy N. miejsc sprzedaży napojów alkoholowych.
Sąd pierwszej instancji uznał, że brak uzasadnienia projektu uchwały aktu prawa miejscowego – przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek dyskusji nad jej postanowieniami (por. protokół nr [...] z posiedzenia z XLVI nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w N. z 2 sierpnia 2018 r.) – stanowi o istotnym naruszeniu prawa, co uzasadnia stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości. Sąd podniósł, że podstawę prawną wydania kwestionowanej uchwały stanowił w szczególności art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487 ze zm., dalej: u.w.t.p.a.), a nie jak wskazano w podstawie prawnej zaskarżonej uchwały art. 12 ust. 2 u.w.t.p.a. (przepis ten bowiem odnosi się do ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy). Ustalenie zasad usytuowania punktów sprzedaży alkoholu na terenie gminy, przy uwzględnieniu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, powinno znaleźć odzwierciedlenie w uzasadnieniu uchwały. Sąd pierwszej instancji stwierdził, że skoro zaskarżona uchwała pozbawiona jest uzasadnienia, niemożliwym jest skontrolowanie, czy przy jej podejmowaniu uwzględniono treść gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Uzasadnienie uchwały pełni funkcję informacyjną oraz kontrolną. Konieczne jest bowiem wyjaśnienie, w odniesieniu do konkretnych realiów występujących na terenie danej gminy, jakie były podstawy faktyczne i prawne podjęcia przez organ rozstrzygnięcia, tak aby możliwa była ocena jego prawidłowości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
