Postanowienie SN z dnia 13 marca 2025 r., sygn. III USK 34/24
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Zbigniew Korzeniowski
w sprawie z odwołania M. K.
od decyzji Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
o wysokość emerytury policyjnej,
na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 13 marca 2025 r.,
na skutek skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Lublinie
z dnia 6 września 2023 r., sygn. akt III AUa 941/22,
odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania.
UZASADNIENIE
Sąd Okręgowy w Zamościu uwzględnił odwołania M. K. i wyrokiem z 5 września 2022 r. zmienił decyzję pozwanego Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie z 22 kwietnia 2021 r. w ten sposób, że zobowiązał pozwanego do ustalenia M. K. wysokości emerytury policyjnej od 1 maja 2021 r. z pominięciem art. 15c ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (jednolity tekst: Dz.U. z 2022 r., poz.1626).
Sąd Apelacyjny w Lublinie w części uwzględnił apelację pozwanego i wyrokiem z 6 września 2023 r. zmienił wyrok Sądu Okręgowego w ten sposób, że zobowiązał pozwanego do ponownego ustalenia od 1 maja 2021 r. wysokości emerytury policyjnej M. K. z uwzględnieniem przy tym, że pełnił on służbę na rzecz totalitarnego państwa w okresie od 1 grudnia 1987 r. do 26 lipca 1989 r., bez zastosowania przepisu art. 15c ust. 3 ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...). W ocenie Sądu Apelacyjnego, do ponownego ustalenia wysokości emerytury M. K. nie może mieć zastosowania przepis art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej. Odwołujący (wyłączając okres od dnia 1 grudnia 1987 r. do dnia 26 lipca 1989 r., tj. 1 rok, 7 miesięcy i 26 dni służby na rzecz totalitarnego państwa) posiada okresy: 20 lat, 4 miesięcy i 15 dni służby w WOP i Straży Granicznej (od 1 sierpnia 1990 r. do 15 czerwca 2004 r.) oraz 1 roku, 9 miesięcy i 19 dni zasadniczej służby wojskowej (od 26 kwietnia 1983 r. do 14 lutego 1985 r.), a także okres składkowy przed służbą w wymiarze 7 miesięcy i 11 dni (od 15 września 1982 r. do 24 kwietnia 1983 r.), do których nie ma zastosowania wskaźnik podstawy wymiaru emerytury po 0% za każdy rok służby. Sąd Apelacyjny w pełni podziela pogląd Sądu Najwyższego, że przepis art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, z uwagi na jego niezgodność z art. 2, art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1-3 oraz art. 67 ust. 1 Konstytucji RP, nie może kształtować sytuacji prawnej odwołującego się byłego funkcjonariusza posiadającego, często odpowiednio długi, okres służby np. w WOP i Straży Granicznej po dniu 31 lipca 1990 r., w rezultacie czego ustalenie wysokości emerytury odwołującego M. K. począwszy od dnia 1 maja 2021 r. winno być dokonane bez zastosowania art. 15c ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej. W tym miejscu Sąd Apelacyjny poprzestaje na odesłaniu do obszernych wywodów w tym zakresie zawartych w uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z dnia 16 marca 2023 r., III USKP 120/22 (Legalis nr 2937223).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
