Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.65.2025.1.EB
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem cmentarza.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Miasto jest zarejestrowane na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny. Miasto realizuje zadanie własne określone ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm. dalej jako „u.s.g.”) w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13). Miasto jest właścicielem cmentarza komunalnego. Na terenie cmentarza Miasto dokonuje odpłatnych czynności pochówku (pogrzeb tradycyjny lub pogrzeb z kremacją zwłok). Prowadzenie cmentarzy gminnych należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 13 u.s.g., tj. do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują sprawy cmentarzy gminnych. Sprawienie pogrzebu jest zadaniem Miasta świadczonym przez Centrum Pomocy Rodzinie realizację tego świadczenia zleca firmie prowadzącej kompleksowe usługi pogrzebowe wyłonionej w drodze przetargu lub zapytania ofertowego. Miasto pobiera wynagrodzenie z tytułu dokonywanych na terenie cmentarza czynności na podstawie uchwały z grudnia 2015 r. w sprawie zasad sprawiania pogrzebu przez Miasto i zasad zwrotu poniesionych kosztów. Świadcząc powyższe usługi, Miasto zleca „techniczną” obsługę wybranych obowiązków zarządcy związanych z administrowaniem i utrzymaniem cmentarza – na podstawie stosownej umowy, tj. m.in. prowadzenie dokumentacji cmentarnej, obsługa klientów cmentarza oraz firm świadczących usługi pogrzebowe, pobieranie opłat zgodnie z cennikiem cmentarnym i odprowadzanie ich do budżetu Miasta, prowadzenie kasy rejestrującej, prowadzenie wykazu grobów nieopłaconych, przewidzianych do likwidacji na podstawie wysyłanych powiadomień, wysyłanie powiadomień o zbliżającym się terminie konieczności uiszczenia opłaty za przedłużenie miejsca pochówku na kolejne 20 lat, prowadzenie odpowiedniej ewidencji księgowej, wystawiania w imieniu Miasta faktur, sprawowanie nadzoru nad podmiotami gospodarczymi oraz innymi osobami wykonującymi usługi na terenie cmentarza, wytyczania kwater grzebalnych, wskazywania miejsc wykopania grobów, nadzoru nad wykonywanymi pracami oraz odbioru technicznego grobów po ich wykonaniu, utrzymanie czystości, zimowe utrzymanie, utrzymanie zieleni.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
