Postanowienie NSA z dnia 12 marca 2025 r., sygn. II GSK 2731/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Kręcisz po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. w likwidacji w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 sierpnia 2024 r., sygn. akt VI SA/Wa 1482/24 w zakresie odrzucenia skargi oraz zwrotu wpisu od skargi w sprawie ze skargi A. S.A. w likwidacji w W. na uchwałę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 7 lutego 2024 r. nr 40/2024 w przedmiocie wykorzystania wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 6 sierpnia 2024 r., sygn. akt VI SA/Wa 1482/24, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę A. S.A. w likwidacji z siedzibą w W. na uchwałę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 7 lutego 2024 r. Nr 40/2024 w przedmiocie wykorzystania wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej w roku 2024.
Podkreślając w punkcie wyjścia, że kwestia odnosząca się do prawidłowości otwarcia likwidacji spółki nie należy do kognicji sądu administracyjnego, a w tym kontekście, że wobec treści art. 17 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym miarodajne znaczenie ma domniemanie prawidłowości wpisu do rejestru, Sąd I instancji stwierdził, że żaden przepis ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1722, dalej: "u.r.t.") nie przewiduje podstawy do przeprowadzenia przez sąd administracyjny kontroli legalności uchwały KRRiT wydanej w przedmiocie wykorzystania wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej.
Podstawy takiej nie można również wywieść z żadnego innego, obowiązującego obecnie, aktu normatywnego.
Sąd I instancji podkreślił, że zaskarżona uchwała nie posiada cech decyzji administracyjnej, ponieważ nie jest władczym, jednostronnym przejawem woli organu administracji publicznej, rozstrzygającym sprawę administracyjną (autorytatywnie konkretyzujący administracyjnoprawny stosunek materialny), skierowanym do oznaczonego indywidualnie adresata, którego podstawę rozstrzygnięcia stanowi powszechnie obowiązujący przepis prawa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
