11.03.2025 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.15.2025.2.AW

Dochody Uczelni, przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe, w tym na pokrycie kosztów działalności Centrum korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo 3 marca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W strukturach Uczelni funkcjonuje (…) Centrum (…, dalej: „Centrum”). Centrum powstało w wyniku realizacji projektu pn. (dalej „Projekt”). Projektem objęto budowę budynku na potrzeby laboratoriów badawczych (…), a także nabycie stanowiących wyposażenie tych laboratoriów środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Centrum składa się z (…) laboratoriów, w których są opracowywane nowoczesne technologie oraz wyroby (…), mające być odpowiedzią na wyzwania (…). Infrastruktura projektu służy zaawansowanym pracom badawczym, a także jest udostępniana przedsiębiorstwom.

Na realizację Projektu Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków publicznych (ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, pozyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020), zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie do instytucji zarządzającej – Województwa (…) (dalej „Wniosek”) oraz umową o dofinansowanie projektu (dalej „Umowa”), zawartej z Województwem (…).

W treści Wniosku wskazano, że Uczelnia spełnia kryteria określone w definicji „organizacji prowadzącej badania i szerzącej wiedzę” w rozumieniu Komunikatu Komisji „Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (2014/C 198/01)” (Dz. U. UE C z dnia 27 czerwca 2014 r., dalej „Komunikat Komisji”), a działalność laboratoriów wpisuje się w główną działalność Uczelni, jaką jest prowadzenie badań naukowych. Jak zadeklarowano we Wniosku, przedmiot Projektu używany będzie zgodnie z założonym podziałem na działalność gospodarczą i niegospodarczą (…% stanowić będzie działalność gospodarcza, a …% działalność niegospodarcza). Źródłem finansowania kosztów działalności gospodarczej będą przede wszystkim przychody z wynajmu innym podmiotom na jednakowych i niedyskryminujących warunkach, a także przychody z prac badawczych i rozwojowych zleconych przez inne jednostki, w tym przedsiębiorstwa czy szpitale. W części niegospodarczej zaplanowano pokrycie kosztów funkcjonowania z krajowych dotacji, jak również z projektów w obszarze badań podstawowych. Konsekwencją założenia poziomu wykorzystania infrastruktury Projektu na działalność gospodarczą jako (…)% jej zasobów jest przyjęcie podziału kosztów kwalifikowanych na (…)% kosztów kwalifikowanych podlegających zasadom pomocy publicznej (część gospodarcza) i (…)% kosztów kwalifikowanych niepodlegających zasadom pomocy publicznej (część niegospodarcza). Kluczem podziału będzie czas pracy laboratoriów, wprowadzona będzie ewidencja czasu pracy infrastruktury, jak również rejestr zawartych umów. Uczelnia zobowiązała się także we wzmiankowanym dokumencie do prowadzenia wyodrębnionej księgowości dla obu części. We Wniosku zapisano również, że Uczelnia jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym (wykorzystuje produkty projektu do działalności o charakterze gospodarczym). Wskazane stwierdzenie uzasadniono następująco: „Definicja działalności gospodarczej stosowana na potrzeby pomocy publicznej jest zdecydowanie szersza od definicji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej i oznacza wszelką działalność polegającą na oferowaniu na rynku towarów i usług. Zgodnie z tą definicją Uczelnia realizując działania prowadzone na części gospodarczej projektu będzie przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym. Część ta obejmie (…)% całkowitych rocznych zasobów danej infrastruktury, zaś zdaniem KE [Komisji Europejskiej – przypis własny] tylko w sytuacji gdy organizacja prowadząca badania lub infrastruktura badawcza prowadzi niemal wyłącznie działalność niegospodarczą, jej finansowanie może być w całości nieobjęte zasadami pomocy państwa, pod warunkiem że jej działalność gospodarcza ma charakter czysto pomocniczy, co rozumiane jest jako wykorzystywanie infrastruktury do celów gospodarczych na poziomie nieprzekraczającym 20% rocznych zasobów tej infrastruktury. Reasumując, w tej części Uczelnia będzie przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym”. Ponadto we Wniosku stwierdzono, że podziału kosztów inwestycji pomiędzy część objętą pomocą publiczną i nieobjętą pomocą publiczną dokonano na podstawie planowanego rocznego użytkowania infrastruktury, mierzonego godzinami wykorzystania na działalność gospodarczą w rozumieniu Komisji Europejskiej (…%) i działalność nie stanowiącą działalności gospodarczej w tym rozumieniu (…%). Dotyczy to zarówno budynku, jak też aparatury i oprogramowania. Podkreślono także we wskazanym dokumencie, iż realizacja projektu pozwoli na zacieśnienie współpracy z sektorem prywatnym. Będzie to możliwe na co najmniej dwa sposoby: poprzez wykonywanie prac zleconych przez przedsiębiorstwa lub wynajem aparatury, a także przez wspólną realizację projektów badawczych, w których jednostka naukowa występuje w roli partnera/konsorcjanta, a nie podwykonawcy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne