04.12.2024 Ubezpieczenia

Niekonstytucyjność limitowania wysokości świadczeń emerytalno-rentowych byłych funkcjonariuszy SB w zakresie świadczeń nabytych z tytułu służby po 1990 roku i konieczność przeprowadzenia indywidualnego testu proporcjonalności - Wyrok SN z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. II USKP 45/24

Przepisy art. 15c ust. 3 oraz art. 22a ust. 3 ustawy zaopatrzeniowej, limitujące wysokość świadczeń emerytalno-rentowych byłych funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa PRL do kwoty przeciętnej emerytury, są sprzeczne z Konstytucją RP w zakresie, w jakim obniżają świadczenie należne z tytułu służby po 1990 r., niebędącej służbą na rzecz totalitarnego państwa. Ponowne obniżenie świadczeń emerytalno-rentowych wymaga przeprowadzenia zindywidualizowanego testu proporcjonalności z uwzględnieniem okoliczności i czasu wykonywania służby na rzecz państwa demokratycznego, skali obniżki oraz sytuacji osobistej funkcjonariusza.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Dawid Miąsik (przewodniczący, sprawozdawca)

‎SSN Zbigniew Korzeniowski

‎SSN Romualda Spyt

w sprawie z odwołania J. S. ‎przeciwko Dyrektorowi Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie o wysokość emerytury policyjnej i policyjnej renty inwalidzkiej, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 4 grudnia 2024 r., ‎skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie ‎z dnia 20 lutego 2023 r., sygn. akt III AUa 2469/22,

uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania oraz rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Warszawie (organ rentowy) decyzjami z dnia 9 czerwca 2017 r. dokonał ponownego ustalenia wysokości emerytury policyjnej J. S., określając ją od dnia 1 października 2017 r. na kwotę 2.069.02 zł oraz policyjnej renty inwalidzkiej J. S., określając ją od dnia 1 października 2017 r. na kwotę 750,00 zł. Podstawą wydania tych decyzji były przepisy art. 15c i art. 22a w związku z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego. Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Straży Granicznej. Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2016 r., poz. 708 ze zm., zwana dalej ustawą zaopatrzeniową) w brzmieniu nadanym przez art. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji. Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej Biura Ochrony Rządu. Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2016 r., poz. 2270, zwana dalej ustawą zmieniającą).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty